Με πολλές γνωστές εταιρείες να έχουν επιτυχημένα δίκτυα franchise, μπορεί να σας συναρπάζει η ιδέα να εμπλακείτε και εσείς με το franchising. Ιδιαίτερα τώρα, στην περίοδο της κρίσης όπου οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν αναζητώντας διέξοδο και εργαλεία αποτελεσματικής ανάπτυξης.
Tο business format franchising ή franchising δεύτερης γενιάς είναι η χορήγηση άδειας από ένα άτομο / επιχείρηση (τον franchisor) στο άλλο (τον franchisee), που δίνει το δικαίωμα στον franchisee να προβεί σε εμπορικές πράξεις χρησιμοποιώντας το εμπορικό σήμα του franchisor καθώς και να κάνει χρήση ολόκληρου του επιχειρηματικού συστήματος του. Δηλαδή ένα ολοκληρωμένο πακέτο, που περιλαμβάνει όλα εκείνα τα στοιχεία που είναι απαραίτητα να γνωρίζει και να εφαρμόσει ένα άτομο που δεν είχε προηγουμένως εκπαιδευτεί στις λειτουργίες της επιχείρησης ώστε να εκτελεστούν υπό τη συνεχή καθοδήγηση και σε μια προκαθορισμένη βάση, στοχεύοντας σε συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Όπως όμως τονίζει πολύ εύστοχα ο κ. Δημήτρης Κωστάκης στο βιβλίο του «Franchising – Νομική και Επιχειρηματική Διάσταση» θα πρέπει το σύστημα αυτό να είναι και επώνυμο και να λειτουργεί κάτω από ένα ευρύτερο γνωστό και αναγνωρίσιμο διακριτικό τίτλο ή και επωνυμία.
Ένα καλά οργανωμένο franchise πρέπει να παρέχει:
- Μια εδραιωμένη αγορά για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες του franchisor.
- Αποδεδειγμένες πωλήσεις.
- Ένα ολοκληρωμένο σύστημα μάρκετινγκ και αποτελεσματικές επιχειρησιακές διαδικασίες.
- Το όφελος από μια κατοχυρωμένη εμπορική επωνυμία.
- Εκπαίδευση και συνεχή υποστήριξη στη λειτουργία της επιχείρησης.
- Επιλεγμένους, εγκεκριμένους προμηθευτές που διασφαλίζουν με ανταγωνιστικούς όρους προϊόντα και υπηρεσίες, που καλύπτουν τόσο την αρχική επένδυση όσο και την καθημερινή λειτουργία της.
Σε αυτό το άρθρο, εξετάζουμε τις δύο πλευρές της σχέσης franchise, αυτής του franchisor και του franchisee. Για να είναι επιτυχής αυτή η σχέση θα πρέπει και οι δύο πλευρές να επωφελούνται με αμοιβαίο τρόπο από αυτή.