Το street food μας έχει απασχολήσει αρκετά και στο παρελθόν, στη δυναμική του οποίου έχουμε αναφερθεί αναλυτικά και σε προηγούμενο άρθρο μας. ( δες και εδώ)
Με αφορμή τα δύο events του street food σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, θα θέλαμε να τονίσουμε τις βασικές τάσεις που θα καθορίσουν τον χώρο.
Πρώτον, είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι το street food «ήρθε για να μείνει» και ταυτόχρονα να δημιουργήσει μια συνεχώς διευρυνόμενη αγορά, καλύπτοντας σημαντικές ανάγκες σε ένα καταναλωτικό κοινό που κινείται, αναζητά νέες ιδέες, «απαιτεί» value for money λύσεις και ποικιλία. Επιτυγχάνει συνεχώς αυξητικούς ρυθμούς ενώ παράλληλα κερδίζει μερίδια από όμορους χώρους.
Το δεύτερο χαρακτηριστικό αφορά το μενού. Υπάρχει συνεχής εξέλιξη, πολυδιάστατη απεύθυνση, σε πολλαπλές κατευθύνσεις. Στο street food θα βρούμε και gourmet αλλά και «βρώμικα» πιάτα, για όλες τις ώρες, για όλα τα κοινά, για όλες τις στιγμές της ημέρας. Ταυτίζονται με τον σημερινό καταναλωτή ο οποίος παρουσιάζει διαφορετικά πρόσωπα και ανάγκες όχι μόνο στη διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και της ημέρας.
Τρίτον, έχει τη δυνατότητα να αναπτύσσεται σε πολλαπλά formats. Τα χαρακτηριστικά τους και η απόδοσή τους θα καθορίζονται από την αξιοποίηση της τοποθεσίας, αλλά και της τεχνολογίας που επιδρά στην επικοινωνία, στη μετάδοση της πληροφορίας αλλά και στο μοντέλο και στην ταχύτητα εξυπηρέτησης.
Τέταρτη τάση είναι ότι παραμένει -με συνεχώς αυξανόμενη βαρύτητα – το ανθρώπινο δυναμικό στον πυρήνα του street food. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και καθοριστικό για αυτούς που σχεδιάζουν την στρατηγική ανάπτυξή τους. Το ανθρώπινο δυναμικό όχι μόνο ως φορέας τεχνογνωσίας ή διασφάλισης των λειτουργιών, αλλά και ως στοιχείο της επικοινωνίας, αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του σχεδιασμού του όποιου concept στο street food.
Το πέμπτο στοιχείο αφορά την αλληλοεπίδραση, στην συνδιαλλαγή του street food και με άλλες κατηγορίες της εστίασης. Επηρεάζει και διαμορφώνει συνολικά τον χώρο με καινοτόμες προτάσεις και φρέσκιες ιδέες. Μεταφέρει «έξυπνα» concept από το εξωτερικό, δημιουργεί νέα στην Ελλάδα και ταυτόχρονα αυτή η κινητικότητα επιδρά σε όλες τις άλλες κατηγορίες.
Έκτο, αρχίζει να είναι ο επίσημος προσκεκλημένος σε πολυχώρους, πολιτισμικά και εταιρικά events, κλειστές αγορές και καταστήματα. Η τάση αυτή θα ενδυναμώσει ακόμα περισσότερο τα brands που διαθέτουν ολοκληρωμένα concept και μια συγκροτημένη πρόταση, επιταχύνοντας την αύξηση του μεριδίου τους στην αγορά.
Τέλος, παρατηρείται μια σταδιακή αύξηση της μέσης απόδειξης στην κατηγορία, δείγμα ακριβώς της αύξησης της αξιοπιστίας και της πιστότητας των καταναλωτών, με αποτέλεσμα τη βελτίωση των θεμελιωδών οικονομικών μεγεθών της κατηγορίας.
Το street food αρχίζει πια να «κινείται», είτε μέσω delivery, είτε με αυτοκινούμενες μονάδες διευρύνοντας την περιοχή επιρροής, επανακαθορίζοντας την δυναμική της κατηγορίας.
Ένα σημείο που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι franchisors αλλά και εκείνοι που θέλουν να αναδείξουν κάποια concepts στον χώρο του franchise, είναι ότι δεν γίνονται όλα franchise και η επιτυχία δεν αναπαράγεται πάντα.
Υπάρχουν τέσσερα βασικά στοιχεία που πρέπει να λάβουν υπόψιν τους: Franchising σημαίνει concept, συστήματα και διαδικασίες, επιχειρηματική πρόταση καθώς και κουλτούρα franchise.
Σε πάρα πολλά concepts του street food η επιτυχία οφείλεται στην τοποθεσία, στο ταλέντο του επιχειρηματία και στον μύθο της αρχικής αποδοχής. Δεν υπάρχουν υποδομές, ισχυρά, διατηρήσιμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Όπως είχαμε αναφέρει σε σχετικό άρθρο μας, με θέμα «Οι κρίσιμοι παράγοντες που αναδεικνύουν ένα επιτυχημένο σύστημα franchise στην εστίαση» : Πραγματικά πρόκειται για ένα ιδιαίτερα δύσκολο επιχειρηματικό μοντέλο, οι απαντήσεις του οποίου καθορίζουν τελικά την επιτυχία ή όχι της επιλογής του κάθε franchisee. Δυστυχώς, οι περισσότεροι υποψήφιοι δε διερευνούν σε βάθος αυτούς τους παράγοντες, ενώ -σε αρκετές περιπτώσεις- ούτε οι ίδιοι οι franchisors από την πλευρά τους δεν έχουν αναλύσει σε βάθος την επιχειρηματική πρότασή τους σχετικά με αυτούς, έτσι ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν αποτελεσματικά το δίκτυό τους, αλλά και την περαιτέρω εξέλιξη του concept ή και τη στρατηγική ανάπτυξης του δικτύου τους.
Η επιλογή ενός concept της κατηγορίας street food και η ανάδειξή τους σε πραγματικά επιτυχημένα συστήματα franchise, απαιτεί πολλή οργάνωση, εμπειρία και συστηματική προσέγγιση.