Έρευνα Focus Bari: Πώς επηρεάζει ο πληθωρισμός τις καταναλωτικές συνήθειες

Κατηγορία: Έρευνες
Δημοσιεύτηκε: 12 Δεκεμβρίου 2023
Έρευνα Focus Bari: Πώς επηρεάζει ο πληθωρισμός τις καταναλωτικές συνήθειες

Ένας στους δύο Έλληνες περιμένει τις εκπτώσεις για να ψωνίσει, όπως έδειξε η νέα έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Πώς επηρεάζει ο πληθωρισμός την αγοραστική δύναμη & τις συνήθειες των καταναλωτών». Υψηλός πληθωρισμός και ακρίβεια έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές να ιεραρχήσουν τις ανάγκες τους, να μεταβάλουν τα καταναλωτικά τους πρότυπα, να επιδίδονται σε ένα κυνήγι προσφορών και εκπτώσεων ή και να σταματήσουν τελείως τις αγορές κάποιων αγαθών, όπως προϊόντα ομορφιάς, βιβλία και παιχνίδια. Η έρευνα της Focus Bari για το πώς ο πληθωρισμός επηρεάζει τις συνήθειες των καταναλωτών διεξήχθη σε δείγμα από πληθυσμό 19 χωρών, ανάμεσα στις οποίες ήταν και η Ελλάδα.

Οι παρατεταμένες πληθωριστικές πιέσεις θα επιταχύνουν σημαντικές ανακατατάξεις στον ανταγωνιστικό χάρτη.

Όπως δήλωσαν και στελέχη της THE FRANCHISE CO. σχετικά με τα ευρήματα της έρευνας στην Ελλάδα: «Ειδικά στον χώρο των δικτύων franchise, ο πληθωρισμός τόσο στην αγοραστική δύναμη, όσο και στις καταναλωτικές συνήθειες, υποχρεώνει τις αλυσίδες να επανακαθορίσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο. Η μείωση της μέσης απόδειξης, η εύκολη μεταπήδηση από το ένα brand στο άλλο (brand hopping), η μείωση της πιστότητας, η ενίσχυση των πωλήσεων ειδικά σε εκπτωτικές περιόδους και η αύξηση του κόστους των πρώτων υλών υποχρεώνουν τις επιχειρήσεις να επανακαθορίσουν την τιμολογιακή τους πολιτική, την πολιτική των εκπτώσεων και των προσφορών τους.

Επίσης, δημιουργούνται πρόσθετες προκλήσεις σε ένα ευαίσθητο θέμα, αυτό του κόστους, αλλά και της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού, ενός καθοριστικού παράγοντα για την αποδοτικότητα σε ένα δίκτυο. Η αύξηση του πληθωρισμού συμπαρασύρει μαζί με άλλους παράγοντες και το κόστος μισθοδοσίας και, σε συνδυασμό με τις μεταβολές στην εποχικότητα των πωλήσεων, δημιουργούνται σημαντικές πιέσεις τόσο στην κερδοφορία όσο και στη λειτουργία τους, είτε αφορούν δίκτυα franchise, είτε δίκτυα εταιρικών καταστημάτων. Οι παρατεταμένες πληθωριστικές πιέσεις θα επιταχύνουν σημαντικές ανακατατάξεις στον ανταγωνιστικό χάρτη».

Έρευνα πληθωρισμός καταναλωτικές συνήθειες

Σημαντικά «takeaways» της έρευνας

• Σε όλες τις χώρες φαίνεται ότι οι καταναλωτές έχουν καταφύγει σε τεχνικές “smart shopping” για να μπορέσουν να εξοικονομήσουν χρήματα
• Η Ελλάδα έρχεται πρώτη στο ποσοστό πρόθεσης των καταναλωτών να κάνουν κάποια ενέργεια εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ δεύτερη έρχεται η Ινδονησία αλλά με πολύ μεγάλη διαφορά στον μέσο όρο ενεργειών
• Στα είδη πρώτης ανάγκης οι καταναλωτές καταφεύγουν σε προσφορές ή σε πιο φτηνά καταστήματα/προϊόντα για να προμηθευτούν αγαθά ενώ…
• Στα είδη όπως παιχνίδια, ρούχα και καλλυντικά, οι καταναλωτές περιμένουν τις εκπτώσεις, συγκρίνουν τιμές ή έχουν κόψει τελείως τις αγορές
• Στους επόμενους 12 μήνες, 3 στους 5 Έλληνες σκοπεύουν να διατηρήσουν έναν σφιχτό προϋπολογισμό και να αναζητήσουν προσφορές