
Η Κύπρος αποτελεί προορισμό για πλήθος ελληνικών επιχειρήσεων και μάλιστα από τους πρώτους σταθμούς εκτός ελλαδικής αγοράς. Όπως είναι φυσικό η τάση αυτή παρατηρείται έντονα και στο franchising, όπου Κύπριοι ή κάτοικοι του νησιού που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στην περιοχή, αναλαμβάνουν το master franchise για την ανάπτυξη στις τοπικές εμπορικές ζώνες. Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά ενός concept που έχει τα εφόδια να επιτύχει στην κυπριακή αγορά; Κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Τι πρέπει να προσέξει ο franchisee πριν λάβει την τελική του απόφαση ή και το master franchise στην εν λόγω αγορά;
Διαβάστε επίσης Πώς να γίνετε ένας επιτυχημένος FRANCHISEE
Η κυπριακή αγορά χαρακτηρίζεται από δυναμισμό, πολλαπλές ευκαιρίες και προκλήσεις αλλά και ιδιαιτερότητες, μοναδικά χαρακτηριστικά και κυρίως συνεχείς αλλαγές σε όλες τις εκφάνσεις της. Αν και διαθέτει κοινά στοιχεία με την ελλαδική, ταυτόχρονα παρουσιάζει και σημαντικές διαφορές, όχι μόνον όσον αφορά το μέγεθος, αλλά και τη δομή, το ανταγωνιστικό πλαίσιο, τα καταναλωτικά πρότυπα και τις συμπεριφορές.
Εντούτοις, τα κοινά στοιχεία και οι κοινές καταβολές δημιουργούν σημαντικές ευκαιρίες για ανάπτυξη των ελλαδικών επιχειρήσεων στην κυπριακή αγορά, εφόσον βέβαια σεβαστούν και μελετήσουν τις ιδιαιτερότητες που η ίδια παρουσιάζει.
Οι ευκαιρίες αυτές καλύπτουν τόσο το χώρο του λιανεμπορίου συνολικά, όσο και της εστίασης και των υπηρεσιών. Ας σταθούμε στους δύο τελευταίους μια και εκτιμούμε ότι αποτελούν τους βασικούς τομείς όπου θα δούμε τα επόμενα χρόνια να αναπτύσσεται ιδιαίτερη συνεργασία μεταξύ ελλαδικών και κυπριακών επιχειρήσεων.
Στο χώρο της εστίασης είχαν γίνει στο παρελθόν αρκετές προσπάθειες από ελλαδικές επιχειρήσεις να διεισδύσουν στην κυπριακή αγορά με πενιχρά όμως αποτελέσματα.
Συνοπτικά τα βασικά αίτια είναι τα εξής:
- Ανεπαρκής προετοιμασία των ελλαδικών επιχειρήσεων. Μη συστηματική έρευνα των ιδιαιτεροτήτων της κυπριακής αγοράς, μη προσαρμογή των θεμελιωδών μεγεθών, της τιμολογιακής πολιτικής και του προϊοντικού μίγματος.
- Μη κατανόηση των βασικών drivers και των καταναλωτικών προτύπων της κυπριακής αγοράς
- Αδυναμία κατανόησης του ανταγωνιστικού πεδίου.
- Λάθος επιλογή σημείων και στρατηγικής ανάπτυξης
- Αποσπασματική προετοιμασία των franchisees. Η εκπαίδευση και η ένταξή τους στο δίκτυο επικεντρωνόταν κυρίως σε τεχνικό επίπεδο κι όχι σε επίπεδο concept και στις κινητήριες δυνάμεις της επιχειρηματικής πρότασης.
- Σε ορισμένες περιπτώσεις φιλοσοφία «αρπαχτής» και όχι μια win win επιχειρηματική πρόταση
Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η βραχύβια πορεία αρκετών ελλαδικών επιχειρήσεων στην αγορά της Κύπρου.
Μάλιστα ακόμα και πρόσφατα, είδαμε επιχειρήσεις που ενώ κατάφεραν να αναπτύξουν εν μέσω κρίσης και μόλις μέσα σε 3 χρόνια περισσότερο από 100 καταστήματα στον ελλαδικό χώρο, είχαν λιγότερο από 6 μήνες ζωής στην κυπριακή αγορά. Δείγμα ακριβώς των παθογενειών που προαναφέραμε.
Εντούτοις υπάρχουν ελλαδικές επιχειρήσεις που έχουν διεισδύσει επιτυχώς στην Κύπρο και που υπό προϋποθέσεις εκτιμούμε ότι θα τα καταφέρουν και θα παραμείνουν, διαμορφώνοντας ένα νέο τοπίο στο σύνολο της αγοράς.
Ο Κύπριος καταναλωτής και επιχειρηματίας
Η κρίση έχει προκαλέσει όπως είναι αναμενόμενο και στην Κύπρο αλλαγές στα καταναλωτικά πρότυπα και στις συμπεριφορές. Ο Κύπριος καταναλωτής έχει πλησιάσει κατά πολύ τον Έλληνα, που η κρίση του είχε χτυπήσει την πόρτα 3 χρόνια πριν.
Ο Κύπριος καταναλωτής:
- Είναι ενημερωμένος
- Είναι «παραδοσιακός» αλλά ταυτόχρονα αναζητά το «καινούριο» όταν αυτό έχει να του προσφέρει κάτι το διαφορετικό
- Αναζητά ευκαιρίες
- Είναι απαιτητικός όσον αφορά στην αξία που πρέπει να λάβει
- Εμπιστεύεται brands αλλά ταυτόχρονα απαιτεί τη δικαίωση των αξιών που το ίδιο το brand προβάλλει
- Αμφισβητεί εύκολα, μετακινείται
- Δίνει σημασία στην τιμή αλλά και στη συνολική αγοραστική εμπειρία
Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στις ιδιαιτερότητες της κυπριακής αγοράς και στο real estate. Σημαντική διαφορά, η ανάπτυξη σε οδικούς άξονες όπου υπάρχουν εμπορικές ζώνες και η απουσία των κλασικών εμπορικών περιοχών όπως συμβαίνει στην ελλαδική αγορά.
Επίσης, σε επιχειρηματικό επίπεδο, η κρίση ανέδειξε σημαντικά ταλέντα των Κυπρίων επιχειρηματιών.
Οι κυπριακές επιχειρήσεις είναι ευέλικτες, εξωστρεφείς, με υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, ταχύτητα αντίδρασης κ.ο.κ.
Αυτό δημιουργεί προϋποθέσεις ανάπτυξης και εκτός κυπριακής αγοράς. Σημαντικό στοιχείο είναι η προετοιμασία, η οργάνωση, τα συστήματα και στόχευση αγορών όπου τα κυπριακά δίκτυα έχουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Οι κυπριακές επιχειρήσεις έχοντας δοκιμαστεί σε αντίξοες συνθήκες και έχοντας ξεπεράσει επιτυχώς την κρίση, φέρουν όλες τις προϋποθέσεις ανάπτυξης σε μεγαλύτερες αγορές. Βασική προϋπόθεση φυσικά, η επένδυση σε θέματα οργάνωσης, marketing, υποδομής συστημάτων και διαδικασιών. Προνομιακό πεδίο των κυπριακών δικτύων η ανάπτυξη διεθνών concept στην τοπική αγορά και άμεση μετά εξάπλωση σε όμορες αγορές (Ελλάδα, Μ. Ανατολή, Βαλκάνια).
Διαβάστε επίσης Απλά βήματα για την αποδοτική επιλογή ενός Franchise σε περιόδους προκλήσεων