Εξαιρετικούς ρυθμούς ανάπτυξης παρουσιάζουν την τελευταία πενταετία οι αλυσίδες καφέ, οι οποίες αποτελούν παράλληλα τον σημαντικότερο πυλώνα ανάπτυξης του franchising στην Ελλάδα, όπως υποδεικνύει η έρευνα που πραγματοποίησε το FRANCHISE SUCCESS, σε συνεργασία με την εαιρεία Συμβούλων THE FRANCHISE CO.
Πιο αναλυτικά, για το 35% των νέων επενδυτών η καφεστίαση αποτελεί την πρώτη επιλογή. Άλλωστε, ο Έλληνας διατηρεί μία σχέση αγάπης με τον καφέ. Μία αγάπη που όχι μόνο πέρασε με επιτυχία το τεστ του χρόνου, αλλά συνεχώς δυναμώνει. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης αυξήθηκαν οι επιχειρήσεις που σχετίζονται με το πλέον διαδεδομένο και διάσημο ρόφημα.
Ποια είναι όμως τα στοιχεία που έχουν ανεβάσει τόσο ψηλά τον καφέ; Σημαντική παράμετρος είναι οι προσδοκίες και τα ζητούμενα του μέσου πελάτη. Όσον αφορά τον κλάδο της καφεστίασης, οι σύγχρονοι καταναλωτές επιλέγουν:
- Ισχυρά brand
- Ολοκληρωμένες εμπειρίες
- Διαφοροποιημένες και αναγνωρίσιμες προτάσεις,
- Γρήγορη εξυπηρέτηση, κριτήριο το οποίο οδήγησε στην ανάπτυξη της κατηγορίας street café και άλλων κατηγοριών καταστημάτων γρήγορης εστίασης που έχουν τον καφέ σαν βασικό εργαλείο πιστότητας και κερδοφορίας. Επίσης, επέτρεψε την ανάπτυξη νέων κατηγοριών καταστημάτων που ακολουθούν καινοτόμες προσεγγίσεις.
- Μία μοναδική εμπειρία στο κατάστημα, δίνοντας βάση τόσο στην ατμόσφαιρα του χώρου του καταστήματος αλλά και συνολικά στα στοιχεία που διαμορφώνουν την αγοραστική εμπειρία περιλαμβάνοντας το μοντέλο εξυπηρέτησης αλλά και συνολικά την αφήγηση του brand σε σχέση με επιμέρους στοιχεία του concept.
Ο αυξημένος ανταγωνισμός ξεκαθαρίζει την αγορά του καφέ
Όσο όμως μεγαλώνει η αγορά τόσο αυξάνεται και ο ανταγωνισμός. Τίθεται, λοιπόν, ο εξής προβληματισμός: θα συνεχιστεί αυτή η ανάπτυξη των street café; Μήπως η ένταση (και μετατόπιση) του ανταγωνισμού θα οδηγήσει σε μια πτωτική πορεία ή έστω επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης; Η αγορά θα συνεχίσει να μεγαλώνει, να μετασχηματίζεται και για τα επόμενα χρόνια, όμως είναι προφανές ότι όσο εντείνεται ο ανταγωνισμός, τόσο θα οδηγούμαστε στο «ξεκαθάρισμα» του τοπίου.
Από την πλευρά τους οι υποψήφιοι franchisees, που σχεδιάζουν και οργανώνουν το επόμενο τους βήμα, θέτουν τα εξής ερωτήματα:
- Αξίζει να επενδύσω στον χώρο του καφεστίασης και ιδιαίτερα των street cafe;
- Αξίζει να επιλέξω τη μέθοδο του franchising σε σχέση με την επιλογή δημιουργίας ενός αυτόνομου καταστήματος;
- Ποιο concept θα είναι ανταγωνιστικό στην περιοχή μου;
- Πόσο γρήγορα μπορώ να πετύχω το break even;
- Η κερδοφορία που απεικονίζεται στις προβλέψεις είναι πραγματική ή στηρίζεται σε υπερβάσεις;
- Μήπως η αγορά θα με υπερβεί;
- Το επιχειρηματικό μοντέλο είναι ανταγωνιστικό, ιδιαίτερα ως προς τη σχέση σταθερών και μεταβλητών εξόδων;
- Θα έχω υποστήριξη;
Ο κρίσιμος ρόλος του Συμβούλου
H απάντηση για κάθε υποψήφιο franchisee είναι μοναδική. Σε αυτό ακριβώς το σημείο διαφαίνεται ο κρίσιμος ρόλος μίας εταιρίας σύμβουλων επιχειρήσεων με εξειδίκευση στον χώρο του franchising. Η THE FRANCHISE CO., η μεγαλύτερη εταιρεία ανάπτυξης δικτύων λιανικής και franchise με περισσότερα από 30 χρόνια εμπειρίας και 330 επιτυχημένα δίκτυα στο ενεργητικό της, υπογραμμίζει τα κρίσιμα στοιχεία του ρόλου ενός συμβούλου για την επιτυχημένη επιλογή ενός συστήματος franchise, που θα ταιριάζει απόλυτα στα ειδικά χαρακτηριστικά της περιοχής, τον τοπικό ανταγωνισμό και ιδιαίτερα το προφίλ, τα «θέλω», τις δεξιότητες και τον χρηματοοικονομικό προγραμματισμό του franchisee.
Ειδικότερα, ο ρόλος ενός εξειδικευμένου συμβούλου είναι κρίσιμος για την ύπαρξη σαφήνειας και διαφάνειας σε σχέση με τα παραπάνω ερωτήματα, αλλά και την ανάδειξη των κρίσιμων παραγόντων επιτυχίας που θα επιτρέψουν μία μακροχρόνια, αμοιβαία κερδοφόρα συνεργασία αλλά και την προσωπική ευημερία του franchisee.
Τα κρίσιμα σημεία κατά την επιλογή
Πώς πρέπει λοιπόν να κινηθούμε στην καφεστίαση; Ποια σημεία πρέπει να προσέξει ένας νέος, ή ένας υφιστάμενος franchisor; Ποια στοιχεία πρέπει να προσπαθήσει να ανακαλύψει ένας υποψήφιος franchisee και ποιοι παράγοντες θα πρέπει να καθορίσουν τις επιλογές του;
O χώρος της καφεστίασης είναι ένας ιδιαίτερα ελκυστικός και προνομιούχος χώρος που απαιτεί προσεκτική και ολοκληρωμένη προσέγγιση. Οι μεγάλες αλυσίδες καφέ όπως και τα σωστά οργανωμένα νέα συστήματα, που διεισδύουν στον χώρο, συνεχίζουν την αναπτυξιακή τους πορεία και ταυτόχρονα ανασχηματίζουν τόσο το ανταγωνιστικό πεδίο, όσο και συνολικά την εφοδιαστική αλυσίδα.
Επιπροσθέτως, ο υποψήφιος franchisee πρέπει να λάβει υπόψιν κάποιους πολύ σημαντικούς παράγοντες που θα τον οδηγήσουν στη σωστή επιλογή, με απώτερο σκοπό την επιτυχία:
- Κερδοφορία και αποδοτικότητα στο σημείο πώλησης.Η επιτυχία σε ένα σύστημα franchise καθορίζεται από την επιτυχημένη πορεία του κάθε franchisee, του κάθε σημείου πώλησης, του κάθε καταστήματος. Το επιχειρηματικό μοντέλο πρέπει να επικεντρώνεται όλο και περισσότερο στο κατά πόσο είναι κερδοφόρος o franchisee.
- Διαφάνεια στο χρηματοοικονομικό μοντέλο. Τα επιτυχημένα δίκτυα που στοχεύουν σε μια υγιή και αποδοτική ανάπτυξη αλλά και οι franchisees που επιδιώκουν μια επιτυχημένη επιλογή απαιτείται να λειτουργούν στα πλαίσια μια απόλυτα διαυγούς και προδιαγεγραμμένης οικονομικής σχέσης. Η διαφάνεια των μεγεθών είτε της αρχικής επένδυσης, είτε της λειτουργίας, θα αποτελέσει βασικό στοιχείο της ατζέντας των υποψήφιων franchisees, που έμπειροι πλέον θα αναζητούν ξεκάθαρες λύσεις.
- Δεν αρκεί πια μόνο ένα ποιοτικό προϊόν και μια επαρκής εξυπηρέτηση. Υπάρχει ανάγκη για μια στέρεη και ολοκληρωμένη πρόταση στον καταναλωτή. Απαιτούνται ουσιαστικά στοιχεία διαφοροποίησης, μια φρέσκια πρόταση, ξεκάθαρη στόχευση και φυσικά συνέπεια στη συνολική αγοραστική εμπειρία.
- Ένα ολοκληρωμένο πλάνο ανάπτυξης. Διαφορετικοί τύποι καταστημάτων γύρω από το κεντρικό concept, ευελιξία προσαρμογής σε επιμέρους αγορές και στοχευμένη ανάπτυξη σημείων αποτελούν κάποιους από τους βασικούς παράγοντες επιτυχίας
- Τυποποίηση και συνέπεια. Στις αλυσίδες καφέ η επιτυχία καθορίζεται από τη δυνατότητα τυποποίησης, την επιτυχή αναπαραγωγή, την αποτελεσματική διαχείριση των διαθέσιμων πόρων, την καθετοποίηση ή την αξιοποίηση στρατηγικών συμμαχιών με στόχο τη μεγιστοποίηση των οικονομιών κλίμακας, μέσα από ολοκληρωμένα συστήματα και τέλος από την αποτελεσματική αξιοποίηση της τεχνολογίας σε όλες τις επιχειρησιακές λειτουργίες.
- Συνέπεια στα δομικά στοιχεία του brand. Ένα concept, μια μοναδική αναγνωρίσιμη αγοραστική εμπειρία. Ενιαία ταυτότητα και ενιαίο σύστημα εξυπηρέτησης αποτελούν τα ελάχιστα ζητούμενα από τον καταναλωτή.
- Επιχειρηματικό σχέδιο. Η ύπαρξη ενός συγκροτημένου πλάνου που να καλύπτει όλες τις κρίσιμες επιχειρησιακές λειτουργίες ενός δικτύου αρχίζει να είναι ζητούμενο από τους franchisees αλλά και τους υποψήφιους επενδυτές.
- Ανθρώπινο δυναμικό. Ο πιο πολύτιμος παράγοντας για τις αλυσίδες του χώρου. Η ανάγκη ανάδειξης, προσέλκυσης και διατήρησης ταλαντούχων ανθρώπων, στελεχών και συμβούλων franchise θα αποτελέσει όχι μόνο την κύρια πηγή ενέργειας για τα συστήματα franchise αλλά και τον βασικό παράγοντα προσέλκυσης ποιοτικών franchisees και επανεπένδυσης στο δίκτυο των υφιστάμενων.