Εκπαίδευση (Μέρος 1ο): ο θεμέλιος λίθος της επιτυχημένης λειτουργίας κάθε δικτύου franchise

Κατηγορία: Αφιερώματα Αγοράς
Συντάκτης: FRANCHISE SUCCESS
Δημοσιεύτηκε: 23 Φεβρουαρίου 2010

Στη σύγχρονη επιχειρηματική πραγματικότητα, θεωρείται ως εκ των ουκ άνευ η ύπαρξη της αρχικής καθώς και της συνεχούς εκπαίδευσης, καθώς η συμβολή της στην καθοδήγηση του ίδιου του franchise concept είναι στρατηγικής σημασίας για την υιοθέτηση και εκτέλεση μιας επιτυχούς πορείας. Μέσα από τα προγράμματα εκπαίδευσης που εφαρμόζονται στα δίκτυα franchise, ανεξαρτήτως τομέα δραστηριοποίησης, το σίγουρο είναι πως επωφελούνται το σύνολο των εμπλεκομένων πλευρών.

Από τους νέους franchisees οι οποίοι με τη συμμετοχή τους ενημερώνονται, με τη βοήθεια και την πολύτιμη συνδρομή των παλαιότερων συνεργατών, για μια σειρά από νέα θέματα, μέχρι αυτούς που έχουν συμπληρώσει αρκετά χρόνια με το δίκτυο franchise και είναι σε θέση αφενός μεν να μοιράζονται τις εμπειρίες που έχουν αποκομίσει με άλλους συναδέλφους τους και την μητρική εταιρεία, ενώ συχνά-πυκνά παίρνουν ιδέες από τους νέους επιχειρηματίες. Όσο για τη μητρική εταιρεία, με τη διαδικασία της εκπαίδευσης ανατροφοδοτείται από τους ίδιους τους franchisees της και αυτομάτως μπορεί με ρεαλιστικά δεδομένα να διαπιστώσει τι είναι αποδοτικό και τι όχι και δη επί του πρακτέου!

Θεμελιώδη πρακτική που διαθέτει και στην οποία επενδύει διαρκώς τόσο σε διεθνές όσο και σε ελληνικό επίπεδο θεωρεί την εκπαίδευση η 5àSec. Γεγονός που της έχει επιτρέψει να εξασφαλίσει την πολυετή όσο και επιτυχημένη παρουσία του δικτύου στο επιχειρηματικό στερέωμα, «Η έννοια της εκπαίδευσης για την 5àSec δεν εξαντλείται αποκλειστικά σε αυτή των franchisees της, αλλά περιλαμβάνει και το σύνολο του στελεχειακού της δυναμικού! Κατ’ αυτό τον τρόπο, το σύνολο των εμπλεκομένων στην αλυσίδα της 5àSec έχουν κοινό έδαφος συνομιλίας και δράσης σε μια έντονα ανταγωνιστική αγορά, ενώ ταυτόχρονα καταφέρνουμε να έχουμε μια ομογενοποιημένη μέθοδο λειτουργίας, αποφεύγοντας την εμφάνιση φαινομένων διγλωσσίας, παρερμηνείας, προσωπικών στρατηγικών κ.ο.κ. Ο δε πελάτης αντιλαμβάνεται πως είναι σε θέση να απολαύσει το ίδιο υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης οπουδήποτε κι εάν βρίσκεται, στοιχείο που απορρέει από την ιδιαίτερα ποιοτική εκπαίδευση που λαμβάνει χώρα στην αλυσίδα 5àSec και στους άμεσα εμπλεκόμενους», τονίζει με έμφαση η κυρία Αιμιλία Μαλτέζου-Χατζηπαύλου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της 5àSec Hellas.

Από την πλευρά της, η κυρία Χαρά Αργυροκαστρίτη, Operation manager στα ΚΑΦΕΚΟΠΤΕΙΑ ΛΟΥΜΙΔΗ επισημαίνει πως η συμβολή μιας ολοκληρωμένης εκπαίδευσης που μπορεί να προσφέρει ένα δίκτυο franchise, βοηθά στην εξασφάλιση ενιαίας εικόνας αναφορικά με την εξυπηρέτηση του πελάτη. «Βλέπετε, η εξυπηρέτηση που απολαμβάνει ο πελάτης από την πρώτη στιγμή που θα μπει στο κατάστημα μέχρι και την τελευταία πρέπει να είναι σταθερή. Για να συμβεί αυτό πρέπει όλο το προσωπικό να εκπαιδεύεται συστηματικά στα βήματα της πώλησης και την τεχνική της αποτελεσματικής αγοραστικής εμπειρίας. Η ολοκληρωμένη εκπαίδευση παρέχει ασφάλεια και εμπνέει εμπιστοσύνη στους franchisees, οι οποίοι καταλαβαίνουν ότι είναι και οι ίδιοι κομμάτι αυτής της εξέλιξης. Καταφέρνουν λοιπόν να μεγαλώσουν και να ολοκληρωθούν μαζί με την εταιρεία, και η αίσθηση της ομαδικότητας όλο και περισσότερο αυξάνεται. Τέλος, με το σωστό σύστημα εκπαίδευσης εξασφαλίζεται η ορθή εφαρμογή των εταιρικών πολιτικών, που είναι βασικοί παράγοντες ομαλής λειτουργίας του δικτύου», υποστηρίζει η κυρία Αργυροκαστρίτη και συνεχίζει: «Στο χώρο του franchising όμως υπάρχουν ιδιαιτερότητες που κάνουν το σύστημα εκπαίδευσης ακόμα πιο επιτακτικό. Στο franchising έχουμε ανόμοιο background συνεργατών αναφορικά με την ηλικία, επαγγελματική εμπειρία και μορφωτικό επίπεδο. Όμως όλοι αυτοί καλούνται να ανταποκριθούν στις ίδιες ανάγκες και προκλήσεις της εταιρείας. Το σύστημα εκπαίδευσης βοηθά στο να εξισορροπηθεί αυτό το μίγμα επενδυτών, προκειμένου οι franchisees να έρθουν στο επιθυμητό επίπεδο, καλύπτοντας ενδεχόμενα κενά που μπορεί να έχουν και συγκλίνουν με τα υπόλοιπα εταιρικά καταστήματα του δικτύου».

Αναπόστατο στοιχείο της έννοιας του franchising, θεωρεί τη διαδικασία της εκπαίδευσης o κ. Περικλής Χατζημιχάλης, Διευθυντής Πωλήσεων στα OK! ANY TIME MARKETS! «Η εποχή μας κρίνεται περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, ως η εποχή της εξειδίκευσης, όπου το ζητούμενο της εκπαίδευσης, σε όλους τους κλάδους των επαγγελματικών δραστηριοτήτων προβάλλει -περίπου- ως επιτακτική ανάγκη. Σε ότι αφορά στον κόσμο του franchising, η εκπαίδευση αποτελεί μονόδρομο για την επιτυχία ενός δικτύου, επειδή ακριβώς το franchising αποτελεί την εμπέδωση της τεχνογνωσίας, ενός επαγγελματικού προτύπου, που στηριζόμενο με τις σωστές υποδομές, οδηγεί στην άρση της επισφάλειας και την επιτυχία μιας επιχείρησης.»

Η συνεισφορά ενός συστήματος εκπαίδευσης, είναι αρκετά πιο έντονη στα πλαίσια της ανάπτυξης ενός δικτύου franchise καταστημάτων, σε σχέση με αυτής ενός εταιρικού δικτύου επισημαίνει με τη σειρά του ο κ. Θόδωρος Σαραντάρης Διευθύνων Σύμβουλος και Master Franchisor της ChipsAway στην Ελλάδα. «Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, άλλωστε, ότι η ανάπτυξη ενός δικτύου καταστημάτων franchise, έχει πολλές ιδιαιτερότητες και βασίζεται σε ένα σύνολο «ανεξάρτητων» επιχειρηματιών οι οποίοι θα πρέπει να μάθουν να λειτουργούν ομαδικά, μέσα σε ένα σύστημα κανόνων και διαδικασιών που διέπουν ένα σωστά οργανωμένο δίκτυο franchise, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η σωστή και εύρυθμη λειτουργία του δικτύου. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί, παρά μόνο μέσα από ένα προσεκτικά μελετημένο, σχεδιασμένο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης».

Ως βασική λειτουργία που ενεργοποιεί και ευθυγραμμίζει τις δυναμικές που εμπεριέχονται στο επιχειρηματικό μοντέλο του ίδιου του επιχειρηματικού συστήματος ανάπτυξης θεωρεί την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα σύστημα franchise ο κ. Μιχάλης Παπαϊωάννου, Γενικός Διευθυντής της αλυσίδας BERLONI. «Εξάλλου, ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης προσφέρει πολλαπλά σε ένα δίκτυο franchise. Από την ενίσχυση της ενιαίας εταιρικής κουλτούρας, την επίτευξη υψηλών αποτελεσμάτων και απόδοσης για τους ανθρώπους και την εταιρεία, μέχρι την ικανοποίηση και διατηρησιμότητα των στελεχών, εξαιτίας του γεγονότος πως η εταιρεία αποκτά προστιθέμενη αξία μέσα από την ουσιαστική και διαρκή εκπαίδευση, αλλά και την αποδοτική διαχείριση της πληροφορίας μέσα στο δίκτυο».

Η κυρία Λίνα Πανούτσου, Υπεύθυνη Ανάπτυξης της ΜΠΟΥΚΕΤΟ ΜΠΑΛΟΝΙΑ επισημαίνει πως ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης είναι απαραίτητο για την απρόσκοπτη λειτουργία ενός δικτύου franchise, θέτωντας τις κατάλληλες βάσεις. «Μάλιστα, είναι αυτό που θέτει τις σωστές βάσεις λειτουργίας του ίδιου του concept, προλαμβάνει τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες, ελαχιστοποιεί τις αντισυμβατικές συμπεριφορές, οριοθετεί τους κανόνες, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις».

Σημαντική διαδικασία για την εξέλιξη ατόμων, ομάδων και οργανισμών θεωρεί τη συνολική διαδικασία της εκπαίδευσης ο κ. Κήρυκος Βασιλειάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της mod’s hair HELLAS, ενώ την ίδια στιγμή υποστηρίζει πως ο ρόλος που παίζει σε ένα σύστημα franchise είναι αρκούντως σημαντικός τόσο για την ανάπτυξη όσο και τη διατήρηση υγιών επιχειρήσεων και συστημάτων. «Μέσα από την εκπαίδευση, ένα δίκτυο μπορεί να διασφαλίσει ομοιομορφία στην εικόνα του κυρίως σε ότι αφορά την παροχή υπηρεσιών. Αποτελεί βαθιά μου πίστη πως μόνο σωστά και πλήρως εκπαιδευμένοι franchisees, συνεργάτες και πωλητές μπορούν να είναι ενημερωμένοι για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που παρέχει η αλυσίδα, να εξυπηρετούν τους πελάτες με τον καλύτερο τρόπο, καθώς επίσης να παρέχουν σωστό σέρβις σε όλα τα καταστήματα της αλυσίδας! Έτσι, δημιουργούνται για το δίκτυο ευχαριστημένοι πελάτες που έχουν εμπιστοσύνη στο όνομα της μάρκας η οποία κατ’ αυτό τον τρόπο αποκτά δύναμη στην αγορά και πιστότητα πελατών. Επιπλέον, ένα δίκτυο με ισχυρή εικόνα και καλά εκπαιδευμένους franchisees και συνεργάτες έχει μεγαλύτερη συνοχή και αναγνωρισιμότητα, γεγονός που προσελκύει όχι μόνο νέους πελάτες αλλά και νέους ενδιαφερόμενους να ενταχθούν σε αυτό!».

Μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους επιτυχίας ολόκληρου του concept θεωρείται το ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης σε ένα δίκτυο franchise, όπως υπογραμμίζει κ. Θεόδωρος Τζόγιας, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου So Easy. «Άλλωστε, η λογική του εν λόγω συστήματος ανάπτυξης βασίζεται στην εκπαίδευση των συνεργατών του franchisor, που θα αποτελέσουν το δίκτυό του, καθώς αυτοί εντάσσονται σε αυτό προκειμένου να επωφεληθούν του ταλέντου, των γνώσεων και της εμπειρίας της μητρικής εταιρείας. Χαρακτηριστικά, τα οποία δε μπορούν να «μεταλαμπαδευτούν» με κανέναν άλλον τρόπο πέραν της εκπαίδευσης των franchisees από την ίδια τη μητρική εταιρεία. Όσον αφορά στις ιδιαιτερότητες του franchise έναντι ενός εταιρικού δικτύου, η βασική τους διαφορά είναι στους ευρύτερους στόχους της εκπαίδευσης σε κάθε περίπτωση. Στο εταιρικό δίκτυο η εκπαίδευση των συνεργατών της εταιρείας πραγματοποιείται για να μάθουν οι δεύτεροι πώς επιβάλλεται να λειτουργούν στα πλαίσιά της. Ένα δίκτυο franchise λειτουργεί ως ομάδα, όπου όλοι οι παίκτες αναλαμβάνουν μαζί με τον προπονητή τους τα ρίσκα και τις ευθύνες που θα προκύψουν, εν αντιθέσει με τα εταιρικά δίκτυα, που την ευθύνη έχει μονάχα η κεντρική εταιρεία. Σύμφωνα με αυτή τη λογική, μέσω της εκπαίδευσης του Franchisee δεν προσπαθούμε μόνο να διδάξουμε, αλλά και να εμπνεύσουμε».

Ως θεμελιώδη χαρακτηρίζει η συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών της εγχώριας (και όχι μόνο) αγοράς franchise, το ρόλο της εκπαίδευσης για την ανεμπόδιστη λειτουργία των καταστημάτων κάθε δικτύου, και κατ’ επέκταση των ίδιων των μητρικών εταιρειών.

Το Α και το Ω σε ένα οργανωμένο δίκτυο franchise αποτελεί η εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς μέσω αυτής μεταφέρεται η τεχνογνωσία της μητρικής εταιρείας στους ίδιους τους Δικαιοδόχους αλλά και η εν γένει φιλοσοφία της αναφορικά με το πως λειτουργεί σωστά ένα κατάστημα, για αυτό και απαιτείται η προσεκτική δόμησή της, σύμφωνα με τον Μιχάλη Τζανή Υπεύθυνο Ανάπτυξης των InkCenter. «Στα InkCenter θεωρούμε πως θα πρέπει να πληρούνται μια σειρά από δεδομένα και χαρακτηριστικά προκειμένου να διασφαλιστεί η αποδοτικότητα της εκπαίδευσης σε ολόκληρο το δίκτυο franchise. Έτσι, λοιπόν, ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης, τουλάχιστον σε αρχικό επίπεδο θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει τη γνωριμία με τη μητρική εταιρεία, την αποδοχή της αυθεντίας της μητρικής εταιρείας στο αντικείμενό της, μια εκτενή αναφορά και «γνωριμία» με την αγορά στην οποία απευθύνονται, το αντικείμενο της εργασίας και την προϊοντική γκάμα της μητρικής εταιρείας, μια θεωρητική προσέγγιση της δραστηριότητας, την άμεση ενασχόληση του Δικαιοδόχου με τη δραστηριότητα σε κάποιο κατάστημα της αλυσίδας, τις αρχές οργάνωσης και λειτουργίας του καταστήματος, καθώς επίσης και τη λογιστική όσο και στατιστική παρακολούθηση του καταστήματος».

«Η εκπαίδευση αποτελεί τον ισχυρότερο ίσως μηχανισμό που διαθέτει η ανθρωπότητα για να ανταποκριθεί στα αιτήματα και τις ανάγκες της νέας εποχής. Βέβαια, επειδή τελευταία οι καιροί έχουν αλλάξει άρδην, για αυτό και θα πρέπει να δίνεται έμφαση στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων. Έτσι, λοιπόν, θεωρώ πως η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας μιας επιχείρησης, καθώς επιτρέπει στα μέλη της να επιμορφωθούν σε νέα αντικείμενα του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνται, να αξιολογήσουν τι λειτουργεί και τι όχι, να ανταλλάξουν απόψεις, να μοιραστούν εμπειρίες, να βρουν λύσεις στα προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζουν και γενικότερα να βελτιωθούν ως επαγγελματίες στο χώρο τους. Ειδικά στο χώρο του franchise, η εκπαίδευση επιτρέπει τόσο στους franchisee όσο και στον franchisor να μοιραστούν και να κατανοήσουν τη φιλοσοφία και την κουλτούρα κάθε αλυσίδας. Επιπροσθέτως, μπορούν να ανταλλάξουν πληροφορίες για την εφαρμογή των πλέον αποτελεσματικών τεχνικών, των αποδοτικών εργαλείων, αλλά και των ιδιαιτεροτήτων του κλάδου στον οποίο κινείται», τονίζει η κυρία Κατερίνα Αθανασίου, Area Developer FasTracKids Greece.

Ο κ. Χριστόδουλος Καλόγηρος, Master franchisee της Cartridge World για την Ελλάδα υποστηρίζει πως «Ένα ολοκληρωμένο σύστημα εκπαίδευσης που εφαρμόζεται στα πλαίσια ενός δικτύου franchise, εξασφαλίζει τόσο θεωρητική όσο και πρακτική εξάσκηση σε ένα αντικείμενο το οποίο ο master franchisee γνωρίζει εμπειρικά και είναι σε θέση να δώσει συμβουλές για την καλύτερη εφαρμογή της εκπαιδευτικής ύλης. Στην ουσία πραγματοποιείται μια -άτυπη- μεταφορά της τεχνογνωσίας που έχει αποκτηθεί στα πλαίσια κάθε franchise concept και η οποία αποτελεί τον “πυρήνα” της φιλοσοφίας και λειτουργίας του».

Την ανάγκη προσανατολισμού της εκπαιδευτικής διαδικασίας επισημαίνει ο κ. Προκόπης Φούσας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου interlingua. «Πρέπει να γίνει διάκριση μεταξύ ουσιαστικής εκπαίδευσης και εκείνης που καλύπτει μόνο τις βασικές διαδικασίες λειτουργίας της επιχείρησης. Και ανάλογα σε ποιούς απευθύνεται η εκπαίδευση, θα παρουσιασθούν τα θέματα της διαδικασίας προετοιμασίας των προϊόντων και παροχής υπηρεσιών, της διαδικασίας της διοίκησης μιας επιχείρησης, της διαδικασίας του marketing, των πωλήσεων, της διαφήμισης και της διαδικασίας της οικονομικής διαχείρισης. Και εδώ δεν αναφέρομαι μόνο στη τεχνική ή εξειδικευμένη εκπαίδευση που αφορά στις ιδέες του Franchisor αλλά στην εκπαίδευση για την ικανότητα να διαχειριστεί αποτελεσματικά τους σημαντικότερους τέσσερις τομείς της επιχείρησης, τον τομέα του προϊόντος, του marketing-πωλήσεων, τον διοικητικό και της διαχείρισης των οικονομικών», τονίζει χαρακτηριστικά.

Καταθέτουν τις απόψεις τους οι:

  • Μιχάλης Παπαϊωάννου, Γενικός Διευθυντής, BERLONI
  • Περικλής Χατζημιχάλης, Διευθυντής Πωλήσεων, OK! Any time…markets
  • Δημήτρης Μήτος, Διευθυντής Ανάπτυξης, Palmie bistro
  • Χριστόδουλος Καλόγηρος, Master franchisee, Cartridge World
  • Κατερίνα Αθανασίου, Area Developer, FasTracKids
  • Λίνα Πανούτσου, Υπεύθυνη Ανάπτυξης, Μπουκέτο Μπαλόνια
  • Μιχάλης Τζανής, Υπεύθυνος Ανάπτυξης, InkCenter
  • Δόμνα Χατζηχριστοδούλου, Υπεύθυνη Ανάπτυξης, VERO By Aslanis
  • Κήρυκος Βασιλειάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, mod’s hair HELLAS
  • Γιώργος Νιάρχος, Εμπορικός Διευθυντής, MEDIA STROM
  • Θεόδωρος Τζόγιας, Διευθύνων Σύμβουλος, Όμιλος So Easy
  • Αιμιλία Μαλτέζου-Χατζηπαύλου, Διευθύνουσα Σύμβουλος, 5àSec
  • Μίνα Χαλδεάκη, Υπεύθυνη Ανάπτυξης, Fairy Nails
  • Θόδωρος Σαραντάρης, Διευθύνων Σύμβουλος και Master Franchisor, ChipsAway
  • Προκόπης Φούσας, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, ΟΜΙΛΟΣ interlingua
  • Χαρά Αργυροκαστρίτη, Operation manager, ΚΑΦΕΚΟΠΤΕΙΑ ΛΟΥΜΙΔΗ