«Ο ρόλος του λιανεμπορίου τροφίμων μέσα σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που έχει επηρεάσει όλους τους Έλληνες είναι να στηρίξει τον καταναλωτή», επισημαίνει ο κ. Δημήτρης Παπαχρυσάνθου, Franchise Sales Manager της ΑΒ Βασιλόπουλος, τονίζοντας πως είναι καθήκον των αλυσίδων να βοηθήσουν τους καταναλωτές να διατηρήσουν το επίπεδο ζωής τους, αλλά και το δικαίωμά τους στο ποιοτικό τρόφιμο. «Ο καταναλωτής με τη σειρά του θα επιβραβεύσει με την προτίμησή του αυτόν που το κάνει καλύτερα»!
Δημήτρης Παπαχρυσάνθου/ Franchise Sales Manager της ΑΒ Βασιλόπουλος
«Οι δυσκολίες που έχει φέρει η οικονομική κρίση έχουν επηρεάσει όλους τους Έλληνες και αυτό είναι κάτι που γνωρίζουμε πολύ καλά», τονίζει ο κ. Παπαχρυσάνθου. «Φυσικό επακόλουθο αυτής της κατάστασης είναι η αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, και κατ’ επέκταση του τρόπου με τον οποίο πραγματοποιούν τις αγορές τους στα σούπερ-μάρκετ». .
F.S.: Με ποια κριτήρια θεωρείτε πως ο σύγχρονος καταναλωτής επιλέγει την αλυσίδα που θα πραγματοποιήσει τις αγορές του και ποιες οι πρακτικές που ακολουθείτε προς ικανοποίηση των κριτηρίων αυτών;
Δ.Π.: Πλέον είναι αρκετοί οι παράγοντες που θα κρίνουν την προτίμηση του καταναλωτή, ο οποίος φυσικά και λόγω της υφιστάμενης κακής οικονομικής κατάστασης είναι πιο προσεκτικός αλλά και πιο αναλυτικός αν μου επιτρέπεται η έκφραση. Ένα μεγάλο κεφάλαιο είναι η ποιότητα και οι τιμές των προϊόντων μαζί με τις προωθητικές ενέργειες, ενώ σε πολύ σημαντικό βαθμό παίζουν ρόλο και παράμετροι όπως είναι η εικόνα-κατάσταση των καταστημάτων και οι άνθρωποι που τα στελεχώνουν. Εμείς στην ΑΒ Βασιλόπουλος φροντίζουμε να διαθέτουμε επώνυμα αλλά και ιδιωτικής ετικέτας, ποιοτικά προϊόντα ώστε να ανταποκριθούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις καθημερινές ανάγκες των πελατών μας. Επιπλέον, οι άνθρωποι μας, σε συνδυασμό με τα σύγχρονα και άνετα καταστήματα μας, αποτελούν ένα ολοζώντανο κύτταρο μέσα στην εταιρεία που επικεντρώνεται στην καλή και φιλική εξυπηρέτηση. Σκοπός μας είναι να συγκεντρώσουμε την προτίμηση των καταναλωτών και για να γίνει αυτό θα πρέπει καθημερινά να είμαστε αντάξιοι της εμπιστοσύνης τους.
F.S.: Η δραματική μείωση των εισοδημάτων, οδήγησε τους καταναλωτές σε επαναπροσδιορισμό των αναγκών τους και ένα μεγάλο ποσοστό περιορίζεται πλέον στα «άκρως απαραίτητα». Με ποιες κινήσεις προσαρμόζετε τη στρατηγική σας στα νέα δεδομένα; Ποιους θεωρείτε ως τους βασικότερους μηχανισμούς άμυνας απέναντι στη δεδομένη αρνητική οικονομική συγκυρία;
Δ.Π.: Οι δυσκολίες που έχει φέρει η οικονομική κρίση έχουν επηρεάσει όλους τους Έλληνες και αυτό είναι κάτι που γνωρίζουμε πολύ καλά. Ο ρόλος του λιανεμπορίου τροφίμων μέσα σε αυτή τη συγκυρία είναι να στηρίξει τον καταναλωτή ο οποίος με τη σειρά του θα επιβραβεύσει με την προτίμηση του αυτόν που το κάνει καλύτερα . Από την πλευρά μας έχουμε δημιουργήσει ένα πολυεπίπεδο τιμών στο οποίο μπορεί να ανταπεξέλθει κάθε πορτοφόλι, προσφέροντας ένα μείγμα ποιοτικών προϊόντων της βιομηχανίας αλλά και μια ποικιλία σειρών ιδιωτικής ετικέτας σε πολύ χαμηλές τιμές. Η συγκεκριμένη στρατηγική πλαισιώνεται από καμπάνιες μείωσης τιμών και προσφορών όπως ήταν η «επαναφορά τιμών» στα επίπεδα του 2008, η «Φθηνό Πολύ» και τώρα η «Δέσμευση Τιμής». Ο στόχος είναι διττός σε κάθε περίπτωση καθώς ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα μας στην αγορά ενώ παράλληλα οι καταναλωτές βοηθούνται στο να διατηρήσουν την ποιότητα ζωής τους και το δικαίωμα τους στο ποιοτικό τρόφιμο παρά τη συνεχιζόμενη ύφεση.
F.S.: Τον τελευταίο καιρό παρατηρείται ευαισθητοποίηση και σχετική στροφή των καταναλωτών σε προϊόντα ελληνικής παραγωγής. Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός από την πλευρά σας όσον αφορά αυτό το σκέλος, πέρα από τις σειρές που ήδη τρέχουν στα καταστήματα;
Δ.Π.: Είναι πράγματι μια ανερχόμενη τάση η προτίμηση στα προϊόντα ελληνικής παραγωγής και είναι λογικό σε μια περίοδο δύσκολη οικονομικά να προσπαθεί η κοινωνία να δώσει εργασία σε ελληνικά χέρια. Η ΑΒ Βασιλόπουλος εδώ και 74 χρόνια στηρίζει τον Έλληνα παραγωγό με την εμπειρία και την τεχνογνωσία των ανθρώπων της τόσο σε ο,τι αφορά στις καλλιέργειες τους όσο και στο τι θα πρέπει να κάνουν ώστε να πληρούν όλες τις αυστηρές ποιοτικές προδιαγραφές που θέτουμε, προκειμένου να διαθέτουμε τα προϊόντα τους στα ράφια μας. Έχουμε ήδη πολλές συνεργασίες και εξαιρετικές σειρές ελληνικών προϊόντων όπως η «ΑΒ Κοντά στην Ελληνική Γη» που μπορούν να ξεπεράσουν τις προσδοκίες των καταναλωτών. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να δημιουργούμε αξία στην Ελλάδα, και να στηρίζουμε τα ελληνικά προϊόντα και τους έλληνες παραγωγούς που και εκείνοι έχουν το ίδιο όραμα με εμάς και θέτουν ψηλά στις επιδιώξεις τους την ικανοποίηση και την εξυπηρέτηση των Ελληνικών νοικοκυριών.
F.S.: Σύμφωνα με έρευνες, το καταναλωτικό κοινό στρέφεται προς πιο οργανωμένες αγορές με συνεχή διεύρυνση και σύγκριση προϊόντων και τιμών και στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία για το 2011 κατέγραψαν μερίδιο συμμετοχής στις συνολικές πωλήσεις μεγάλων αλυσίδων περίπου 20,6%. Ποιες είναι οι δικές σας εκτιμήσεις και πως θα κινηθεί η πολιτική της αλυσίδας σε αυτό τον τομέα;
Δ.Π.: Είναι αλήθεια ότι η κρίση έχει επηρεάσει σημαντικά τη συμπεριφορά των καταναλωτών καθώς και τον τρόπο με τον οποίον ψωνίζουν στο σούπερ μάρκετ και αυτό είναι απολύτως λογικό και αναμενόμενο. Πολλοί καταναλωτές επίσης έχουν στραφεί σε προϊόντα Private Label αλλά και σε πολύ οικονομικές σειρές τύπου discount. Η αγορά των Private Label προϊόντων, από τα προϊόντα καθαρισμού έως τα τρόφιμα, είναι ταχέως ανερχόμενη και εκφράζει την ανάγκη των καταναλωτών για φθηνότερα αλλά εξίσου ποιοτικά και ασφαλή προϊόντα. Για αυτούς τους λόγους εκτιμώ ότι το μερίδιο των private label προϊόντων θα συνεχίσει να αυξάνεται. Αξιοποιώντας τέτοιες τάσεις φροντίζουμε να στεκόμαστε δίπλα στον καταναλωτή και να δίνουμε επιλογές για όλους, φτιάχνοντας, όπως σας είπα και νωρίτερα ένα πραγματικό πολυεπίπεδο τιμών. Στην ΑΒ προσφέρουμε μεγάλη ποικιλία από σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ΑΒ, «Care» και «ΑΒ για το Σπίτι» εξαιρετικής ποιότητας, τα οικονομικά προιόντα «365», αλλά και ειδικές σειρές όπως τα «ΑΒ Bio», η «Επιλογή ΑΒ», τα «Meat Fresh», τα «Terra Leaf» και τα «Η ΑΒ κοντά στην Ελληνική γη».
«Οι άνθρωποί μας, σε συνδυασμό με τα σύγχρονα και άνετα καταστήματά μας, αποτελούν ένα ολοζώντανο κύτταρο μέσα στην εταιρεία που επικεντρώνεται στην άμεση και φιλική εξυπηρέτηση».
F.S.: Πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι οι τιμές στα προϊόντα των supermarkets παραμένουν ακόμα σε υψηλά συγκριτικά επίπεδα, λαμβάνοντας υπόψη τη δραματική μείωση του διαθεσίμου εισοδήματος των Ελλήνων καταναλωτών. Επίσης, ορισμένα είδη πωλούνται σε υψηλότερες τιμές στην εγχώρια αγορά σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Για ποιο λόγο θεωρείτε ότι παρατηρείται αυτό το φαινόμενο και ποια η δική σας θέση απέναντι σε αυτό;
Δ.Π.: Το θέμα είναι γνωστό και ιδαίτερα σοβαρό. Η χώρα μας είναι μια μικρή αγορά με πολλές ιδαιτερότητες (πχ γεωφυσικές δυσκολίες στην μεταφορά) που πρέπει όμως να αλλάξει για λόγους δημοσιονομικής προσαρμογής. Οι τιμές αλλάζουν και αυτές αλλά αργά. Το μέγεθος της αγοράς (οικονομίες κλίμακος), η εξέλιξη της ανταγωνιστικότητας σε όλους τους κλάδους και η στάση του ελληνικού δημοσίου (πολιτικές, γραφειοκρατία, φορολογία, κλπ) επηρεάζουν την αγορά. Τα πράγματα αλλάζουν και μαζί με αυτά επέρχονται προσαρμογές που δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστες τις τιμές των προιόντων.
F.S.: Θεωρείτε πως το franchising ευνοεί την ανάπτυξη δικτύων σούπερ – μάρκετ και πόσο καθοριστικός παράγοντας ήταν μέχρι τώρα στη δημιουργία των υφιστάμενων αλυσίδων; Πως θα αξιολογούσατε τη συμβολή του στη δική σας αλυσίδα ή σκέφτεστε να το εντάξετε στο μέλλον και πώς;
Δ.Π.: Το σύστημα της δικαιοχρησίας είναι ένα ευρέως διαδεδομένος τρόπος ανάπτυξης στο πλαίσιο μιας αλυσίδας καθώς βοηθά μια μητρική εταιρεία να εξαπλωθεί και να προσφέρει τα προϊόντα της σε ακόμα περισσότερους καταναλωτές ενώ παράλληλα δίνει ευκαιρίες σε τοπικούς επιχειρηματίες να αναπτυχθούν κι εκείνοι μέσα από τη συνεργασία τους με ένα μεγάλο όνομα. Στην ΑΒ Βασιλόπουλος εξετάζουμε με λεπτομέρεια τις συνεργασίες μας προκειμένου να μπορούμε να προσφέρουμε την μοναδική εξυπηρέτηση ΑΒ σε ακόμη περισσότερες περιοχές της χώρας. Για αυτό το λόγο επιλέγουμε συνεργάτες που μοιράζονται την ίδια φιλοσοφία με εμάς για την άριστη εξυπηρέτηση των πελατών μας και τα ποιοτικά προϊόντα που πρέπει να προσφέρουμε. Το δικό μας δίκτυο αποτελείται από έναν δυναμικό συνδυασμό εταιρικών και franchise καταστημάτων του λιανεμπορίου τροφίμων που όμως δεν έχουν καμία διαφορά στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τους καταναλωτές. Δηλαδή με σεβασμό και ανταπόκριση στις ανάγκες τους. Στόχος μας είναι να προσθέσουμε νέα franchise καταστήματα στο μέλλον πάντα σε ένα συνδυασμό με την ανάπτυξη του εταιρικού μας δικτύου. Η στρατηγική επέκτασης της εταιρίας μας λειτουργεί συνδυαστικά.
F.S.: Θεωρείτε ότι η ένταξη στο δίκτυο της ΑΒ Βασιλόπουλος ευνοεί την οικογενειακή επιχείρηση; Υπάρχουν αρκετοί υποψήφιοι συνεργάτες που ενδιαφέρονται να ενταχθούν στο δίκτυο ώστε να εξασφαλίσουν θέσεις εργασίας στους ίδιους και την οικογένειά τους; Εσείς από την πλευρά σας έχετε προβλέψει συγκεκριμένα πακέτα συνεργασίας για family business;
Δ.Π.: Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να έχουμε την ίδια αντίληψη για την καλή εξυπηρέτηση και την εξαιρετική ποιότητα των προϊόντων που πρέπει να απολαμβάνει ο καταναλωτής. Είμαι σίγουρος ότι πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν την ίδια προσέγγιση για το επιχειρείν και θα ήταν χαρά για εμάς να έχουμε τέτοιους συνεργάτες. Τα πακέτα συνεργασίας με την ΑΒ Βασιλόπουλος προσφέρουν ούτως ή άλλως εξαιρετικές επιχειρηματικές ευκαιρίες για όλους όσους ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τη δική τους επιχείρηση στο χώρο του λιανεμπορίου τροφίμων και επιθυμούν να επενδύσουν με συνέπεια σε αυτό τον τομέα.
F.S.: Σύμφωνα με την έρευνα του FRANCHISE SUCCESS, το 2012 τα σημεία πώλησης των αλυσίδων supermarkets σημείωσαν μείωση της τάξεως του 3,52%, η οποία οφείλεται κυρίως σε κλείσιμο franchise μονάδων, καθώς παρατηρήθηκε μικρή αύξηση των εταιρικών σημείων. Πώς σχολιάζετε το συγκεκριμένο γεγονός και ποιες οι προβλέψεις σας για το επόμενο χρονικό διάστημα; Πώς θα πρέπει να κινηθούν οι αλυσίδες franchise ώστε αφενός να θωρακίσουν τα δίκτυά τους και να στηρίξουν τα franchise σημεία τους και αφετέρου να προχωρήσουν σε περαιτέρω ανάπτυξη;
Δ.Π.: Οι Franchisees μιας αλυσίδας αποτελούν ένα υποσύνολο ενός δικτύου και με αυτόν τον τρόπο επηρεάζουν την πορεία ολόκληρου του δικτύου στον όποιο βαθμό συμμετέχουν αλλά κύρια στην φήμη και την υπόσταση του. Η αγορά ωστόσο είναι δύσκολη και αυτό είναι κάτι που θα συνεχίσει για αρκετό καιρό να δοκιμάζει τις αντοχές τόσο των εταιρειών όσο και των τοπικών επιχειρηματιών. Η στρατηγική που ενδείκνυται είναι οι εταιρείες να μην ξεχωρίζουν σε τίποτα τα εταιρικά από τα franchise καταστήματα τους και να τα υπολογίζουν όσο γίνεται περισσότερο σαν μια και ενιαία οντότητα. Η ανταγωνιστικότητα της εμπορικής πολιτικής και η υποστήριξη των σημείων πώλησης είναι καθοριστικά στοιχεία βιωσιμότητας. Με μια τέτοια αντίληψη ενισχύεται το ίδιο τo brand και δημιουργείται αμοιβαίο όφελος τόσο για την εταιρεία όσο και για τον franchisee.
Η ανάπτυξη του δικτύου franchise στη συνέχεια είναι καθαρά θέμα αναζήτησης δραστήριων επιχειρηματιών με ξεκάθαρο πλάνο. Σε αυτό το σημείο οι εταιρείες θα πρέπει να διαθέτουν πλήρη εικόνα και καλές επαφές με τις τοπικές κοινωνίες στις οποίες σκοπεύουν να επεκταθούν.
F.S.: Το refranchising, η πώληση δηλαδή εταιρικών καταστημάτων σε υφιστάμενους ή νέους συνεργάτες είναι μια στρατηγική που φαίνεται να κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος τον τελευταίο καιρό. Ποιοι είναι οι λόγοι για την επιλογή της συγκεκριμμένης στρατηγικής ανάπτυξης και ποια οφέλη προκύπτουν και για τις δύο πλευρές; Ποια η δική σας θέση απέναντι σε αυτή την στρατηγική, περιλαμβάνεται στα άμεσα αναπτυξιακά πλάνα της αλυσίδας;
Δ.Π.: Είναι μια τακτική η οποία προφανώς κρίνεται σωστή ή αναγκαία από όσους την επιλέγουν και βέβαια υπαγορεύεται από τη θέση της εταιρείας στην αγορά, αλλά και τη στρατηγική που έχει χαράξει. Το refranchising δεν αποτελεί προς το παρόν μέρος του δικού μας σχεδιασμού, ο οποίος επικεντρώνεται στην αναζήτηση νέων ικανών συνεργατών franchise.
F.S.: Η εναλλακτική ηλεκτρονική πώληση και η πρόσβαση του καταναλωτή σε κάθε είδους πληροφορία έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στο σύγχρονο λιανεμπόριο. Ποιές ενέργειες/στρατηγικές έχετε υιοθετήσει ώστε να ανταποκριθείτε στα δεδομένα αυτά; Σε τι ποσοστό ανέρχονται οι on line αγορές στην αλυσίδα και ποια η αλληλεπίδραση ηλεκτρονικής πώλησης και φυσικού καταστήματος;
Δ.Π.: Η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος είναι κάτι που μας ενδιαφέρει και ήδη εξετάζουμε μια τέτοια επένδυση. Ωστόσο, δεν θα βιαστούμε να βγούμε στην αγορά καθώς θέλουμε να παρουσιάσουμε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που να είναι μια ουσιαστική και ολοκληρωμένη κίνηση και όχι απλώς να τραβήξουμε επάνω μας τα φώτα της δημοσιότητας. Για την εταιρεία μας το ηλεκτρονικό κατάστημα δεν πρόκειται να είναι ένα «όχημα» για επικοινωνία αλλά ένα κανάλι για πραγματική εξυπηρέτηση και κάλυψη των αναγκών των πελατών μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Επομένως θα περιμένετε νέα μας σχετικά με αυτό.