Καθώς βιώνουμε τις άμεσες συνέπειες του Covid-19, οι franchisors θέτουν νέες προτεραιότητες. «Θα πρέπει να σταθούν δίπλα στον franchisee, να παρακολουθούν εκτενώς τις εξελίξεις και να τον ενημερώνουν – κατευθύνουν για το τι πρέπει να κάνει ώστε να περιορίσει τη ζημιά του, αφήνοντας τα μικρότερα δυνατά προβλήματα όταν επιστρέψουμε στην ομαλή λειτουργία», μας εξηγεί ο Γιάννης Χίνος, Διευθύνων Σύμβουλος της Stegno.
«Ταυτόχρονα, θα πρέπει να διασφαλιστούν αυτές οι συνθήκες ώστε οι ανάγκες που θα υπάρχουν τη συγκεκριμένη περίοδο σε οποιοδήποτε κλάδο να καλύπτονται προκειμένου να μην αναγκαστεί ο καταναλωτής – πελάτης να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις. Άρα, αξιοποιούμε στο μέγιστο τις δυνατότητες του take away, delivery, του ηλεκτρονικού εμπορίου κ.λπ.», συμπληρώνει ο κ. Χίνος.
Θεωρείτε πως ο Covid-19 θα φέρει αλλαγές στις προτεραιότητες και το προφίλ των υποψήφιων franchisee s; Αν ναι, τι αναζητά πλέον ο νέος συνεργάτης; Πώς θα πρέπει να ανταποκριθούν τα δίκτυα franchise;
Εκτιμώ πως ναι, βάσει των δεδομένων που σήμερα έχουμε είναι εμφανές ότι όταν τελειώσει αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση η οποία ζούμε, η οικονομία θα είναι βαθιά πληγωμένη. Δυστυχώς, αυτό σημαίνει ξανά εκτόξευση της ανεργίας. Κατά συνέπεια, αρκετοί συμπολίτες μας με δυναμική και όρεξη για δουλειά θα μείνουν εκτός αγοράς. Καθώς περνούν τα χρόνια, οι δυνάμεις σταδιακά εξαντλούνται. Εκτιμώ ότι αρκετοί θα αναζητήσουν τη δική τους θέση εργασίας. Αυτό ακριβώς έρχεται να καλύψει το franchising και κυρίως τα περισσότερα σημερινά concepts που αφορούν χαμηλές επενδύσεις, δηλαδή την αγορά μίας ή περισσοτέρων οικογενειακών θέσεων εργασίας μέσα από μία δομημένη επιχείρηση. Σε αυτό το μοντέλο λοιπόν, βλέπουμε την επόμενη μέρα και σε αυτή τη λογική είναι η στρατηγική ανάπτυξης του δικού μας δικτύου για αυτό και στο σύνολο του απαρτίζεται από οικογενειακές επιχειρήσεις.
Κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει τα δίκτυα franchise να διαφοροποιηθούν ως προς τη στρατηγική επικοινωνίας και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν για την προσέλκυση των franchisees;
Τα δίκτυα franchise υποχρεούνται να επικοινωνούν πάντα με ειλικρίνεια απέναντι στους υποψήφιους συνεργάτες τους. Τα κανάλια και οι τρόποι επικοινωνίας συχνά αλλάζουν ανάλογα με την εποχή. Δεδομένης της κατάστασης, όλα αυτά πρέπει να παρακολουθούνται σε καθημερινή πλέον βάση αφού οι αλλαγές είναι ραγδαίες.
Τα δίκτυα θα πρέπει να βρουν τρόπο ώστε να βοηθήσουν τους συμπολίτες μας που έχουν το επιχειρηματικό δαιμόνιο. Να τους παρακινήσουν το ενδιαφέρον, ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι ίσως είναι η ώρα να πάρουν την απόφαση να ανοίξουν τη δική τους επιχείρηση. Αυτό βέβαια για να επιτευχθεί θα πρέπει να καταφέρουν να πείσουν ότι οι ίδιες οι επιχειρήσεις είναι σε θέση να υποστηρίξουν μια τέτοιου είδους επιχειρηματική προσπάθεια.
Η επόμενη ημέρα θα φέρει νέα μοντέλα στη διαχείριση των δικτύων και τη λειτουργία τους. Σε ποιες προσαρμογές θα πρέπει να προβούν οι franchisors, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες;
Ο ρόλος των franchisors παραμένει ο ίδιος αλλά με πιο βαρύνουσα σημασία. Δηλαδή, να αφουγκράζονται τις ανάγκες της αγοράς και να προσαρμόζονται ταχύτατα. Το στοίχημα εκτιμώ ότι θα το κερδίσουν όσοι έχουν καλύτερη – ουσιαστικότερη επαφή με τον καταναλωτή και ταχύτερα αντανακλαστικά. Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν απλώς ακολουθούμε και προσαρμοζόμαστε στο νέο περιβάλλον γρήγορα και ποιοτικά. Άλλωστε, η πρόσφατη οικονομική κρίση μας έμαθε ακριβώς αυτό.
Ποια η εκτίμησή σας για το 2020, αναφορικά με τα συστήματα franchise στην ελληνική αγορά; Θα γίνουν πιο ανθεκτικά;
Τα συστήματα franchise στην Ελλάδα είναι ανθεκτικά μην ξεχνάτε ότι η εκκαθάριση έχει γίνει μέσα στην κρίση και απέβαλε ό,τι δεν πατούσε γερά στα πόδια του. Δυστυχώς, κάποιες επιχειρήσεις ήταν παράπλευρες απώλειες. Σίγουρα όμως, έχει γίνει μια πρώτη εκκαθάριση και τολμώ να πω ότι οι προτάσεις για franchise στην ελληνική αγορά ίσως να διανύουν όχι την καλύτερη αλλά την πιο υγιή περίοδο του κλάδου.