«Η επιτυχία των franchisors και των franchisees συνδέεται άμεσα με την τήρηση των υποσχέσεων που δίνουμε στους πελάτες και συνεργάτες μας, καθώς και στη συνέπειά μας απέναντι στις υποχρεώσεις μας», επισημαίνει ο κ. Γεωργάτος Δ/νων Σύμβουλος της Γρηγόρης Μικρογεύματα.
Συνέντευξη με τον κ. Βλάσση Γεωργάτο Δ/ντα Σύμβουλο του Ομιλου Εστίασης Γρηγόρης
F.S.: Οι συνεχείς προσφορές επηρεάζουν ή και κατά κάποιο τρόπο εκπαιδεύουν τον καταναλωτή. Συμφωνείτε με αυτήν την παραδοχή και εάν ναι ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι μεσοπρόθεσμες επιδράσεις;
Β.Γ.: Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα και όπως επιβεβαιώνουν οι έρευνες καταναλωτών που έχουν διεξαχθεί τα τελευταία 2 χρόνια, ο Έλληνας καταναλωτής είναι πολύ πιο καταρτισμένος σε σύγκριση με το παρελθόν και ερευνά πολύ περισσότερο τις όποιες επιλογές, πριν αποφασίσει. Κυρίαρχο ρόλο σε όλες του τις αποφάσεις είναι το να εξασφαλίσει την καλύτερη σχέση μεταξύ ποιότητας και τιμής, οτιδήποτε και εάν ενδιαφέρεται να αγοράσει. Δεδομένης της νέας εποχής, εντός της οποίας καλείται καθημερινά να επιβιώσει ο κλάδος της εστίασης, και η αγορά του on-the-go φαγητού & καφέ που χαρακτηρίζεται από πολύ έντονο ανταγωνισμό και συνεχείς προσφορές, ο σημερινός καταναλωτής είναι πλέον πολύ καλά εκπαιδευμένος να αναζητά την βέλτιστη σχέση μεταξύ προϊόντος & κόστους. Στον Γρηγόρη, αναγνωρίσαμε από νωρίς την συγκεκριμένη καταναλωτική ανάγκη και γιορτάζοντας πέρυσι τα 40 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας στην Ελληνική αγορά, προχωρήσαμε τον Ιανουάριο του 2012 σε σημαντική μείωση των τιμών του καφέ πανελλαδικά, λανσάροντας την ενέργεια του 1€ για το μικρό και του 1,30€ για το κανονικό μέγεθος καφέ, για όλα τα είδη, με παραλαβή από το κατάστημα. Σύμφωνα με τα μεσοπρόθεσμα αποτελέσματα, η συγκεκριμένη κίνηση ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον κόσμο και συνέχισε να εμπιστεύεται καθημερινά τον Γρηγόρη, με αποτέλεσμα να αποφασιστεί πως θα συνεχίσουμε με τις συγκεκριμένες μειωμένες εορταστικές τιμές, ως ένα γνήσιο, ειλικρινές «Ευχαριστώ!» από το μεγαλύτερο δίκτυο καφέ & μικρογευμάτων στην Ελλάδα, και το 8ο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, προς τους χιλιάδες ευχαριστημένους πελάτες μας.
F.S.: Πώς θεωρείτε ότι έχει επηρεάσει η κρίση τo sit in; Το delivery και το take away καρπώνονται τη μείωση των εξόδων για φαγητό;
Β.Γ.: Σύμφωνα με την κίνηση στην αγορά της εστίασης, ο κλάδος του sit-in έχει επηρεαστεί ιδιαίτερα αρνητικά καθώς είναι πολλοί εκείνοι που προτιμούν να ξοδέψουν λιγότερα από το να καθίσουν σε ένα εστιατόριο, παραγγέλνοντας για παράδοση στο σπίτι ή το γραφείο το φαγητό της αρεσκείας τους. Ευτυχώς στον Γρηγόρη αυτή η τάση δεν επιβεβαιώνεται, καθώς οι επισκέψεις των καταναλωτών στα καταστήματα Γρηγόρης έχουν αυξηθεί, ως αποτέλεσμα της ειλικρινούς μας σχέσης με τον πελάτη, της εξαιρετικής ποιότητας και των ιδιαίτερα προσιτών τιμών. Ταυτόχρονα, η αγορά του delivery και το take away (ειδικά για καφέ & φαγητό) συνεχίζουν να σημειώνουν σημαντική αύξηση, δεδομένης της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος τα τελευταία χρόνια, των αυξημένων υποχρεώσεων και του εν γένει χαμηλού κόστους ανά απόδειξη σε σύγκριση με το sit-in.
F.S.: Είναι γεγονός, πως τα ανεξάρτητα σημεία πώλησης μπορούν και υπεκφεύγουν των υποχρεώσεων των μεγάλων αλυσίδων (προσωπικό, νομοθεσία, φορολογία κ.τ.λ). Με ποιους τρόπους μπορούν οι εταιρείες franchise να θωρακίσουν τα δίκτυά τους ώστε να ανταπεξέλθουν στον αθέμιτο ανταγωνισμό που προκύπτει;
Β.Γ.: Γνωρίζοντας πολύ καλά το πώς λειτουργεί το σύστημα franchising, θεωρώ πως η επιτυχία των franchisors και των franchisees συνδέεται άμεσα με την τήρηση των υποσχέσεων που δίνουμε στους πελάτες και τους συνεργάτες μας, καθώς και στη συνέπειά μας απέναντι στις υποχρεώσεις μας. Η προσήλωση και των δύο σε ένα ξεκάθαρο όραμα, η συνεχής προσπάθεια να επιτύχουμε τους στόχους που θέτουμε, με συνέπεια στις αξίες που πρεσβεύουμε, η τήρηση των κανόνων και των πολιτικών που διέπουν το σύστημα λειτουργίας μας, αλλά και η διαχείριση της επιχειρηματικότητας με παράλληλη συνεισφορά στην επίτευξη των στόχων των συνεργατών και στην επαγγελματική ανάπτυξη των ανθρώπων μας, είναι μερικά ακόμα σημεία που συμβάλλουν στην επαγγελματική μας επιτυχία και ανάπτυξη. Για εμάς στον Γρηγόρη, η υψηλή ποιότητα των προσφερόμενων προϊόντων, οι συνεχείς και αδιάλειπτοι έλεγχοι, οι πιστοποιημένες πρακτικές διασφάλισης ολικής ποιότητας, το αναγνωρίσιμο brand με τη μεγάλη πιστότητα πελατών, καθώς και το μοναδικό μοντέλο καταστήματος, αποτελούν κάποιες από τις βασικότερες ασφαλιστικές δικλείδες της εταιρείας μας για την προστασία του δικτύου μας ενάντια στον όποιο αθέμιτο ανταγωνισμό.
F.S.: Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του περιοδικού FRANCHISE SUCCESS για το 2012 και σε δείγμα 57 αλυσίδων που δραστηριοποιούνται στο κλάδο της εστίασης, η κατηγορία των snack-take away έχει παρουσιάσει πτώση της τάξεως του 7,36% σε αριθμό σημείων πώλησης. Ποιες εκτιμάτε ότι θα είναι οι τάσεις το επόμενο έτος;
Β.Γ.: Για το 2013 πιστεύουμε πως ο ρυθμός της συγκεκριμένης αρνητικής τάσης θα ελαττωθεί. Καταρχάς γιατί η επιλογή των νέων ενδιαφερομένων να δημιουργήσουν μια νέα υγιή επιχείρηση, με την αιγίδα και το κύρος μιας μεγάλης Οικογένειας όπως αυτής του Γρηγόρη, που αποδεδειγμένα έχει αντέξει σε καιρούς πολύ έντονης κρίσης και συνεχίζει να αναπτύσσεται, αποφέροντας ως είδος επένδυσης καρπούς, θα συνεχιστεί. Κατά δεύτερον, γιατί τα αποτελέσματα των καθοριστικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν στον κλάδο της εστίασης τα περασμένα χρόνια, (με σημαντικότερη την αλλαγή του ΦΠΑ από το 13% στο 23% και οι άκρως αρνητικές επιδράσεις που επέφερε στον κλάδο), έχουν ήδη προκαλέσει τις όποιες επιδράσεις σε αρκετές επώνυμες αλυσίδες, που ως «αναγκαίο κακό» αναγκάστηκαν να μειώσουν τον αριθμό των καταστημάτων τους ξεκαθαρίζοντας τις υγιείς από τις προβληματικές, με στόχο να διασφαλίσουν ένα ισχυρότερο υγιές δίκτυο με σταθερή, θετική πορεία στον χρόνο.
F.S.: Τι θα συμβουλεύατε τους υποψήφιους συνεργάτες επιχειρηματίες; Τι θα πρέπει να προσέξουν σε περιόδους κρίσης όπως αυτή που βιώνουμε;
Β.Γ.: Πιστεύω πως οι νέοι franchisees θα πρέπει να αποφεύγουν να εμπιστευτούν εύκολα προτάσεις franchise, χωρίς να έχουν ελέγξει διεξοδικά τα δεδομένα των διαφορετικών επενδύσεων και να έχουν συνομιλήσει με άλλους επιχειρηματίες του κλάδου που έχουν αναπτύξει ανάλογη δραστηριότητα. Άκρως σημαντικό για την πορεία της επιχειρηματικής δράσης ενός νέου franchisee, αποτελεί η κατάλληλη καθοδήγηση ανά στάδιο ανάπτυξης της επιχείρησής του. Τα δυνατά μοντέλα ανάπτυξης ενός concept με τη μέθοδο του franchising, όπως το επιτυχημένο μοντέλο του Γρηγόρη, έχουν τη δυνατότητα και προσφέρουν την απαραίτητη ολοκληρωμένη υποστήριξη, επενδύοντας χρόνο, κόπο και χρήμα στην εκπαίδευση των νέων συνεργατών τους franchisees, με στόχο την ανάπτυξη ενός υγιούς και συνολικά επιτυχημένου δικτύου. Τέλος, ο νέος franchisee θα πρέπει να προσέξει να επιλέξει ένα μοντέλο επιχειρηματικής δραστηριότητας, το οποίο εκτός από δημοφιλές να ταιριάζει και στον ίδιο προσωπικά, ώστε να το λειτουργήσει αποδοτικά και να το αναπτύξει, λειτουργώντας με συνέπεια απέναντι στο όραμα που καλείται να αντιπροσωπεύσει, με ευσυνειδησία απέναντι στους πελάτες, τους συνεργάτες και τους προμηθευτές του.