Γιατί ένας franchisee που σκοπεύει να επενδύσει στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων να επιλέξει την κατηγορία σούπερ μάρκετ μίνι μάρκετ; Ποια είναι τα οφέλη της συνεργασίας και τι πρέπει να προσέξει ο υποψήφιος συνεργάτης; O κ. Παναγιώτης Μπαλατσώνης, Διευθυντής Αντάπτυξης της OK! Anytime Markets, μας δίνει τις απαντήσεις!
Σε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης τα ανταγωνιστικά στοιχεία του κλάδου του σούπερ μάρκετ έναντι κάποιου άλλου στον χώρο του franchising υπερτερούν σε μεγάλο βαθμό. Όπως μας εξηγεί ο κ. Μπαλατσώνης, το ίδιο το προϊόν αλλά και το είδος της επαγγελματικής ενασχόλησης ουσιαστικά, αποτελεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των μίνι μάρκετ, στη όποια περίοδο ύφεσης διανύουμε. «Ο μέσος καταναλωτής είτε πραγματικά έχει οικονομική δυσχέρεια, είτε έχει επηρεαστεί από το όλο κλίμα και καταναλώνει με περισσότερη εγκράτεια, σίγουρα δεν μπορεί να μειώσει τα καθημερινά απαραίτητα αγαθά για το κάθε νοικοκυριό που προμηθεύεται από το σούπερ μάρκετ. Σε μια τέτοια περίοδο λοιπόν, ο δικός μας κλάδος δεν έχει απλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, αλλά στην ουσία μαζί με κάποιες ακόμα επιλογές, αποτελεί μονόδρομο για την επιτυχία», μας εξηγεί ο κ. Μπαλατσώνης.
Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένα μίνι μάρκετ, ώστε να απαντά στις σύγχρονες ανάγκες και να είναι ταυτόχρονα κερδοφόρο; Ποιες είναι οι τάσεις στην Ελλάδα και διεθνώς;
Οι καταναλωτές επιστρέφουν στα μίνι μάρκετ για τις καθημερινές τους αγορές, καθώς όπως αποδεικνύεται, είναι πιο βολικά στις σημερινές απαιτητικές από άποψης χρόνου και χρήματος συνθήκες. Τα καταστήματα αυτού του τύπου, οφείλουν την επιτυχία κυρίως στο γεγονός ότι οι καταναλωτές προμηθεύονται πλέον αυστηρά είδη πρώτης ανάγκης, τα οποία μπορούν να βρουν στα σύγχρονα μίνι μάρκετ, χωρίς να παρασύρονται σε άσκοπες αγορές. Επιπλέον στα καταστήματα αυτά οι πελάτες μπορούν να καλύψουν τις καθημερινές τους ανάγκες σε σχεδόν όλες τις κατηγορίες των προϊόντων. Αρκετές πλέον από τις αλυσίδες αυτές έχουν διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, ανταποκρινόμενες έτσι στις σύγχρονες συνθήκες ζωής. Η ολοένα και μεγαλύτερη επιτυχία των convenience stores στο εξωτερικό κατά κύριο λόγο, και τελευταία και στην ελληνική αγορά, οφείλεται στο γεγονός ότι ο καταναλωτής μπορεί να βρίσκει εύκολα και γρήγορα τα είδη πρώτης ανάγκης, χωρίς να ξοδεύει πολύ χρόνο και φυσικά χρήματα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ.
Ποιο θεωρείτε ως το ιδανικό προφίλ για τον συνεργάτη – franchisee; Ποιες δεξιότητες πρέπει να διαθέτει;
Καταρχάς, παρόλο που δεν απαιτούμε προηγούμενη εμπειρία στον κλάδο μας, κάθε νέος συνεργάτης θα πρέπει να έχει διάθεση να αυτοπασχοληθεί στην επιχείρηση του, ώστε να έχει τον καλύτερο έλεγχο. Επίσης προτιμάμε και το σενάριο του να δουλέψει κάποιος το κατάστημα του οικογενειακά. Ο νέος συνεργάτης πρέπει να είναι ευχάριστη προσωπικότητα για να αναπτύξει καλές σχέσεις με τους πελάτες μας, διάθεση για δουλειά, προσιτός, ώριμος και υπεύθυνος προκειμένου να αποτελέσει έναν υγιή κρίκο της αλυσίδας μας. Ο στόχος είναι η οικοδόμηση μιας αμφίδρομα τίμιας συνεργασίας και προκειμένου να γίνει αυτό χρειάζεται καλή πρόθεση και στη συνέχεια συνεργασία και εμπιστοσύνη.
Ο χώρος ευνοεί τις οικογενειακές επιχειρήσεις; Aν ναι, τι πρέπει να προσέχει ένας υποψήφιος franchisee;
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις ανέκαθεν αποτελούσανε και συνεχίζουν να αποτελούν σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά στηρίγματα στην οικονομία. Τα μίνι μάρκετ σε σχέση με τις μεγάλες αλυσίδες έχουν χαμηλότερα λειτουργικά κόστη, γεγονός που μπορεί να εκμεταλλευτεί ο δυνητικός franchisee. Επιπλέον λόγω του μεγέθους τους, στα καταστήματα αυτά ευνοούνται οι προσωπικές σχέσεις στις οποίες μπορεί να επενδύσει ο franchiseeόπου έχουν σαν αποτέλεσμα την ενίσχυση της πιστότητας του καταναλωτή.