Η ΑΒ Βασιλόπουλος και τα ΑΒ Shop & Go προσφέρουν ένα μοντέλο franchiseμε διαρκή στήριξη των συνεργατών και πρακτική λειτουργία. Ο κ. Δημήτρης Παπαχρυσάνθου,Wholesale & Affiliate Retail Directorτου δικτύου μιλάει στο FRANCHISE SUCCESS για τις τάσεις του χώρου στην Ελλάδα και για τα οφέλη μιας συνεργασίας με την ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ στον δυναμικό χώρο των Μίνι Μάρκετ.
Κύριε Παπαχρυσάνθου, τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε:
Α. Έντονη στροφή των καταναλωτών προς τα καταστήματα μικρής λιανικής έναντι των μεγάλων super markets.
Β. Οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις που καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς των μίνι μάρκετ συμπιέζονται από την αυξανόμενη διείσδυση δικτύων franchise στον χώρο με αποτέλεσμα τις συγχωνεύσεις που παρατηρούμε, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη.
Σε αυτά τα πλαίσια ποια είναι η κατάλληλη στρατηγική ανάπτυξης για τα δίκτυα franchise αυτού του χώρου;
Στο λιανεμπόριο τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται πολλές ανακατατάξεις που επιταχύνουν τις εξελίξεις. Ο τομέας των mini markets δεν είναι ακόμη ιδιαίτερα οργανωμένος, καθώς το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς ανήκει σε ανεξάρτητες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα κάποιου μεγάλου και οργανωμένου Ομίλου. Με το franchiseνα κερδίζει καθημερινά ολοένα και μεγαλύτερο έδαφος, αναζητούνται διαρκώς νέοι τρόποι εφαρμογής και εξέλιξης των βασικών αρχών που χαρακτηρίζουν τη λειτουργία του και βελτιστοποιούν τα σχήματα που προτείνονται. Σε αυτή την κατεύθυνση και με βάση όσα προαναφέρθηκαν, ο χώρος των mini markets αποτελεί πρόσφορο έδαφος για τη διείσδυση του Franchise, συμπιέζοντας τους ανεξάρτητους επιχειρηματίες και αυτούς που συνεργάζονται με μεγάλους ομίλους.
Η στρατηγική ανάπτυξης των δικτύων Franchise στο σημερινό περιβάλλον χρειάζεται αφενός να εξασφαλίζει ότι θέτει ξεκάθαρα στους υποψηφίους Franchisees τα πλεονεκτήματα της ένταξης σε ένα δίκτυο Franchise και αφετέρου να βασίζεται σε σταθερά βήματα ανάπτυξης, σωστές επιλογές σημείων εγκατάστασης, στρατηγικά επιλεγμένες και μακροπρόθεσμες συνεργασίες.
Γιατί ένας franchisee που σκοπεύει να επενδύσει στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων να επιλέξει την κατηγορία mini market – παντοπωλεία; Ποια είναι τα οφέλη της συνεργασίας; Τι πρέπει να προσέξει;
Σήμερα, που το καταναλωτικό κοινό στρέφεται εμφανώς προς πιο μικρούς και ευέλικτους χώρους πώλησης ενώ από την άλλη πλευρά οι μικροί επιχειρηματίες επιλέγουν δομές που απαιτούν χαμηλότερη επένδυση, ο χώρος των minimarketsαποτελεί επιλογή για το ελληνικό επιχειρείν, που γνωρίζει ιδιαίτερη άνθηση.
Συμμετέχοντας σε ένα αξιόπιστο σχήμα franchise, ο franchisee εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα της επιχείρησης μέσα από τη δοκιμασμένη εμπορική πολιτική, η οποία μεταξύ άλλων του επιβεβαιώνει ότι τα ράφια του θα είναι πάντα γεμάτα. Επιπλέον, η συνεχής εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, η εκπαίδευση προσωπικού, η τεχνογνωσία, ο υψηλός τεχνολογικός εξοπλισμός και το άρτιο στήσιμο του καταστήματος συμβάλλουν στην επιτυχημένη εξέλιξη της επιχείρησης. Ο υποψήφιος Franchisee λοιπόν χρειάζεται να σταθμίσει τα προσδοκώμενα οφέλη της επιλογής του. Ενδεικτικό είναι σε αυτή την κατεύθυνση το μέγεθος του υφιστάμενου δικτύου Franchise, τα χρόνια λειτουργίας του μοντέλου και του δικτύου που επιλέγει να ενταχθεί καθώς και τα προσφερόμενα οφέλη της κάθε πρότασης όπως για παράδειγμα ζώνη αποκλειστικότητας της συνεργασίας Franchise.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, χτίζοντας σε ένα ισχυρό brand name και σε μια μακρά πορεία στο ελληνικό λιανεμπόριο, προσφέρουμε αξιόπιστα σχήματα με εγγύηση την επιτυχημένη διαδρομή μας. Στα μοντέλα franchise που ακολουθούμε σήμερα, ΑΒ Shop & Go και AB Food Market, η εξειδικευμένη ομάδα μας προσφέρει διαρκή στήριξη των συνεργατών franchisees μας σε κάθε επίπεδο λειτουργίας και σε όλα τα βήματα του μετασχηματισμού και πρακτικής λειτουργίας του καταστήματος.
Η πυκνότητα και το πλήθος των super markets στην Ελλάδα και κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι ιδιαίτερα υψηλή με αποτέλεσμα πολλοί υποψήφιοι franchisees να θεωρούν ότι δεν υπάρχει ο αναγκαίος ζωτικός χώρος, ή και ακόμη υφίστανται εσωτερικό ανταγωνισμό. Πώς αντιμετωπίζετε τα παραπάνω επιχειρήματα;
Στην ελληνική αγορά τροφίμων σήμερα, όντως παρατηρείται ότι ο αριθμός των σημείων πώλησης και τα διαθέσιμα τετραγωνικά είναι από τα μεγαλύτερα κατά κεφαλήν στην Ευρώπη. Ωστόσο, μια σειρά παραμέτρων που παρατηρούνται στην αγορά, όπως η αύξηση της τιμής των καυσίμων, η έλλειψη χρόνου από την πλευρά των καταναλωτών, το μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα του μέσου ελληνικού νοικοκυριού και η προσπάθεια μείωσης του ύψους αγορών με αγορές μέσω λίστας, στρέφει το καταναλωτικό κοινό σε μικρότερα σημεία πώλησης και μάλιστα σε εκείνα που βρίσκονται στη γειτονιά του.
Σε αυτό το πλαίσιο, το δίκτυο των mini market λόγω της εγγύτητας και της ευελιξίας που προσφέρει, χωρίς να υστερεί πλέον ουσιαστικά σε τιμές πώλησης και προσφορές, έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει συμπληρωματικά στα μεγάλα δίκτυα Super Market.
Τελικά, πού οφείλουν την επιτυχία τους τα καταστήματα αυτού του τύπου; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός mini market ώστε να απαντά στις σύγχρονες ανάγκες και να είναι ταυτόχρονα κερδοφόρο; Ποιες είναι οι τάσεις στην Ελλάδα και διεθνώς;
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στον κλάδο τόσο εγχώρια όσο και στην παγκόσμια αγορά. Φαίνεται λοιπόν, ότι στο προσεχές διάστημα τα καταστήματα μικρής λιανικής θα αυξηθούν ιδιαίτερα στο αστικό περιβάλλον και μάλιστα θα αποκτήσουν προβάδισμα κερδίζοντας την προτίμηση των καταναλωτών και κατακτώντας μάλιστα μέρος του μεριδίου που τώρα κατέχουν πολύ μεγάλα καταστήματα. Συνδυαστικά, οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις, με στόχο την εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και της παρουσίας τους, είναι πιθανό να πραγματοποιήσουν στρατηγικές κινήσεις για να ενταχθούν σε κάποιο οργανωμένο σχήμα, ώστε να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.
Σε κάθε περίπτωση, κάθε σύγχρονο mini market, χρειάζεται να διαθέτει ικανό χώρο πώλησης, τόσο όσο χρειάζεται για να μπορεί να διαθέτει προϊόντα που καλύπτουν καθημερινές ανάγκες μιας σύγχρονης οικογένειας. Αποκλίσεις από αυτή την πρακτική θα οδηγούν συνήθως σε αδυναμία στήριξης του ενοικίου, ράφια με προϊόντα που έχουν χαμηλή κίνηση και μεγαλύτερα από το αναγκαίο δεσμευμένα κεφάλαια.
Ποιο θεωρείτε ως το ιδανικό προφίλ για τον συνεργάτη – franchisee; Ποιες δεξιότητες πρέπει να διαθέτει;
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος πιστεύουμε στις ίσες ευκαιρίες αλλά και στη δύναμη της διαφορετικότητας ως όχημα μιας παραγωγικής και εξελικτικής διαδικασίας των σχημάτων μας. Επιλέγουμε συνεργάτες που μοιράζονται το όραμά μας να προσφέρουμε το καλύτερο στους πελάτες, με προσήλωση στην άριστη ποιότητα και τη μεταφορά της ΑΒητικής αγοραστικής εμπειρίας, ενώ παράλληλα διαθέτουν πολλή όρεξη για δουλειά και στόχους για την εξέλιξη και το μέλλον της επιχείρησής τους. Με σεβασμό και ισότιμη αντιμετώπιση, τους υποδεχόμαστε από την πρώτη στιγμή στην ΑΒητική οικογένεια και στηρίζουμε κάθε τους επιχειρηματικό βήμα ως σύμμαχοι και συνοδοιπόροι σε μια καθημερινή προσπάθεια να απαντάμε με επιτυχία στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού.
Όλοι εμείς, στην ΑΒ Βασιλόπουλος, με τα σήματα ΑΒ Shop & Go και AB Food Market, πιστεύουμε βαθιά ότι το πιο σημαντικό στοιχείο σε μια συνεργασία, είναι η δημιουργία σχέσεων αμοιβαίας εμπιστοσύνης και ισχυρών δεσμών, μέσω των οποίων έχουμε τη δυνατότητα τόσο εμείς, όσο και οι συνεργάτες μας να εξελιχθούμε, διαγράφοντας μία ανοδική και σταθερή αναπτυξιακή πορεία.
Ο χώρος ευνοεί τις οικογενειακές επιχειρήσεις; Aν ναι, τι πρέπει να προσέχει ένας υποψήφιος franchisee;
Αδιαμφισβήτητα ο χώρος του franchising αποτελεί ιδανικό πεδίο δραστηριοποίησης για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, καθώς μπορεί να εξασφαλίσει ένα πολύ ικανοποιητικό εισόδημα για έως και τέσσερα άτομα. Σημαντική προϋπόθεση όμως για την επιτυχημένη πορεία της επιχείρησης είναι όλα τα εμπλεκόμενα μέλη να μοιράζονται το ίδιο όραμα και την ίδια δέσμευση, την ίδια αφοσίωση και το ίδιο μεράκι για το εγχείρημα. Η σαφής οργάνωση, οι διακριτοί ρόλοι και η συμβολή όλων εξίσου στην ορθή λειτουργία και εξυπηρέτηση των πελατών αποτελεί σημαντική παράμετρο που κάνει τη διαφορά και ενισχύει τη βιωσιμότητα του σχήματος.
Από την μακρά εμπειρία της ΑΒ Βασιλόπουλος στο franchising εδώ και 14 χρόνια, έχει παρατηρηθεί ότι συχνά, η αποστασιοποίηση κάποιων μελών καθώς και η μειωμένη συμμετοχή τους σε επίπεδο καθημερινότητας έναντι των υπολοίπων, δημιουργεί δυσκολίες που δεν ευνοούν την ομαλή λειτουργία του franchisee και μάλιστα συχνά οδηγούν σε αντίθετα αποτελέσματα για την επιχείρηση.