
Οι συνεχείς αλλαγές και ανακατατάξεις που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στην αγορά, έχουν επηρεάσει σημαντικά τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Τι στρατηγική και ποιες ενέργειες ακολουθεί η κάθε αλυσίδα ώστε να διασφαλίσει το μερίδιό της, διατηρώντας παράλληλα το ευρύ και πιστό πελατολόγιό της; Ο κ.
Δημήτρης Παπαχρυσάνθου, Wholesale & Affiliate Retail Director της ΑΒ Βασιλόπουλος μας εξηγεί αναλυτικά στη συνέντευξη που ακολουθεί.
Το λιανεμπόριο τροφίμων σήμερα χαρακτηρίζεται από στοιχεία όπως:
Εξαγορές, Προσφορές – εκπτώσεις, Μείωση της δαπάνης
Α) Ποια θεωρείτε πως θα είναι η «επόμενη μέρα» και πώς πιστεύετε πως θα ισορροπήσει η αγορά;
Το ασταθές οικονομικό περιβάλλον της χώρας και οι δυσχερείς οικονομικές συνθήκες που χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά στο σύνολό της, έχουν επηρεάσει, όπως είναι αναμενόμενο, και τον κλάδο των τροφίμων. Εκτιμούμε ότι σε αυτό το οικονομικό περιβάλλον θα συνεχιστεί η τάση συγκέντρωσης της αγοράς, με αποτέλεσμα κάποιες αλυσίδες λιανικής να απορροφηθούν και οι ανεξάρτητοι όμιλοι που δραστηριοποιούνται κυρίως στην περιφέρεια να πιεστούν.
Β) Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των καταστημάτων που μπορούν να ανταποκριθούν στις σημερινές απαιτήσεις;
Είναι γεγονός ότι οι συνέπειες της κρίσης πλήττουν ιδιαίτερα τα νοικοκυριά, με αποτέλεσμα το καλάθι των αγορών να περιέχει πλέον τα πλήρως απαραίτητα. Τα καταστήματα που ξεχωρίζουν και έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών, φροντίζουν για τη συνεχή διαθεσιμότητα προϊόντων, πραγματοποιούν ένα αποτελεσματικό μίγμα προωθητικών ενεργειών και διαθέτουν σωστή τιμολογιακή πολιτική.
Παράλληλα, φαίνεται ότι οι καταναλωτές πλέον κρίνουν πιο αυστηρά το περιβάλλον των καταστημάτων, επιλέγοντας μικρότερους χώρους, οι οποίοι διαθέτουν ικανοποιητική ποικιλία προϊόντων, ενώ παράλληλα βοηθούν τους πελάτες να αισθανθούν οικειότητα και ασφάλεια. Επιπλέον, τα επώνυμα καταστήματα που είναι άμεσα αναγνωρίσιμα και το brand τους θεωρείται καθιερωμένο στην ελληνική αγορά, φαίνεται να κερδίζουν την ψήφο εμπιστοσύνης των καταναλωτών.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, 78 χρόνια τώρα αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες κάθε εποχής και φροντίζουμε με συνέπεια να απαντάμε στην πράξη στους πελάτες μας. Σε αυτό το πλαίσιο, προσπαθούμε οι τιμές των προϊόντων μας να είναι προσιτές, ενώ παράλληλα φροντίζουμε να βελτιώνουμε διαρκώς την αγοραστική τους εμπειρία των πελατών μας εκσυγχρονίζοντας και αναβαθμίζοντας τις υποδομές των καταστημάτων μας.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, αντιλαμβανόμενοι τις σύγχρονες ανάγκες, φροντίζουμε να προσφέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές στους πελάτες μας, αξιοποιώντας το σύνολο των καναλιών που διαθέτουμε
Γ) Τι θα πρέπει να προσέξει ο υποψήφιος συνεργάτης – franchisee;
Σήμερα, κάθε franchisee είναι σημαντικό να συνεργάζεται με αξιόπιστους και αναγνωρίσιμους ομίλους, οι οποίοι διαθέτουν ένα σύγχρονο και διευρυμένο δίκτυο καταστημάτων. Παράλληλα, είναι σημαντικό μέσω της συνεργασίας να διασφαλίζουν ολοκληρωμένες λύσεις τροφοδοσίας, εμπορικής πολιτικής και στησίματος του χώρου πώλησης.
Σε αυτό το πλαίσιο, βασική αρχή της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι να παρέχει ίσες ευκαιρίες για όλους, γι’ αυτό και οι franchisees αντιμετωπίζονται ως συνεργάτες και όχι ως επενδυτές. Στεκόμαστε με συνέπεια στο πλευρό των νέων μας συνεργατών, ώστε να ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητά τους, προσφέροντας διαρκή υποστήριξη και εκπαίδευση, η οποία ξεκινά από τα πρώτα στάδια δημιουργίας ή μετασχηματισμού του καταστήματος και εξελίσσεται σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του.
Είναι γεγονός πως το Internet πρωταγωνιστεί στη ζωή όλων μας. Πολλοί καταναλωτές έχουν στραφεί στην αγορά προϊόντων από τα online super markets. Με δεδομένη την παραπάνω τάση, ποια είναι η επίπτωση στα φυσικά καταστήματα και πως μπορούν να συμβαδίσουν – ανταπεξέλθουν με αυτή την τάση;
Σε σχέση με άλλες αγορές της Ευρώπης, η διείσδυση των ηλεκτρονικών super markets είναι ακόμη αρκετά μικρή στη χώρα μας, ωστόσο κερδίζει καθημερινά ολοένα και περισσότερο έδαφος.
Οι προϋποθέσεις για την εντονότερη στροφή των καταναλωτών στα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι να ξεπεραστούν κάποια συνήθη προβλήματα που φαίνεται να αποτελούν κανόνα στις ηλεκτρονικές αγορές. Συγκεκριμένα, τα συχνότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγοραστής κατά τη διάρκεια των ηλεκτρονικών αγορών του είναι η διαθεσιμότητα προϊόντων, η καθυστερημένη παράδοση και η πολυπλοκότητα πληρωμής, σημεία στα οποία τα φυσικά καταστήματα συνεχίζουν μέχρι σήμερα να υπερτερούν.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, κατανοώντας τις ανάγκες της αγοράς, από το 2004 έχουμε λανσάρει το ηλεκτρονικό κατάστημα AB Click2Shop, το οποίο φροντίζουμε να βελτιστοποιούμε διαρκώς, εμπλουτίζοντας τις επιλογές που προσφέρουμε στους πελάτες μας, διευκολύνοντας την πλοήγησή τους και προσφέροντάς τους μία ευχάριστη αγοραστική εμπειρία.
Γενικότερα, ποιες είναι οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στην αγορά των super markets στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς;
Τόσο στην Ελλάδα όσο και στις διεθνείς αγορές διαπιστώνονται κινήσεις που αφορούν στον εξορθολογισμό της γκάμας προϊόντων που προσφέρονται στους πελάτες.
Οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο, στοχεύουν σε μεγάλο βαθμό στη μείωση των λειτουργικών τους δαπανών, αλλά και στη μείωση των τιμών πώλησης. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, παρατηρείται λόγω της οικονομικής συγκυρίας ενταντικοποίηση των προσφορών, εφόσον πλέον αποτελούν σημαντικό παράγοντα που επηρεάζει την προτίμηση των καταναλωτών.
Ταυτόχρονα, παρατηρείται μείωση του ρυθμού οργανικής εξάπλωσης των αλυσίδων σε νέες περιοχές, ενώ σημαντική αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις από μεγαλύτερες επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν και να αφομοιώσουν μικρότερες παραγωγικές και λειτουργικές δομές.