Οι εκπαιδευμένοι και ενημερωμένοι franchisees αποτελούν τη βάση για την ανάπτυξη κάθε δικτύου. Αυτό τονίζουμε με κάθε ευκαιρία όλα αυτά τα χρόνια που δραστηριοποιούμαστε στον χώρο. (δες και εδώ: http://www.franchiseblog.gr/?cat=13 Ο ενημερωμένος franchisee του σήμερα, είναι ο επιτυχημένος franchisee του αύριο…)
Αν και το Franchising έχει ήδη διατρέξει μια τριακονταετή πορεία στην ελληνική αγορά, σημαντικό τμήμα των εμπλεκομένων δεν έχει σαφή γνώση, δεν έχει εμβαθύνει ως προς τη δομή, το σύστημα συνεργασίας, το επιχειρηματικό μοντέλο, τη λειτουργία που καθορίζει ένα δίκτυο Franchise.
Με έκπληξη, διαπιστώνουμε, ότι υπάρχουν κάποια στερεότυπα, κάποιοι επαναλαμβανόμενοι μύθοι και παρερμηνείες που επικρατούν στην αντίληψη των υποψηφίων επενδυτών αλλά και των εταιρειών που αναζητούν νέα μοντέλα ανάπτυξης των επιχειρήσεών τους, διαστρεβλώνοντας απόλυτα την πραγματικότητα όσον αφορά το franchising.
Παρανοήσεις και παρερμηνείες που οδηγούν είτε σε λανθασμένες αποφάσεις τους υποψηφίους επενδυτές που το επιλέγουν, είτε τελικά αποτρέπουν δυναμικούς επιχειρηματίες από το να αξιοποιήσουν το franchising ως εργαλείο ανάπτυξης και ευημερίας. Και στις δυο περιπτώσεις υπάρχει σημαντική απώλεια πολύτιμων πόρων και ευκαιριών.
Παρά την επενδυτική ανομβρία της τελευταίας εννιαετίας στην Ελλάδα, το franchising παραμένει ένας ιδιαίτερα δημοφιλής τρόπος, ειδικά για τους νέους επιχειρηματίες, για να δοκιμάσουν τις δεξιότητες και να αξιοποιήσουν τις εμπειρίες τους στον επιχειρηματικό κόσμο. Και καθώς το franchising αρχίζει να επανακάμπτει, αυτές οι επαναλαμβανόμενες παρανοήσεις και παρερμηνείες γίνονται συχνά ολοένα και περισσότερο αποδεκτές ως γεγονότα. Χαρακτηριστικό επιφανειακής και αποσπασματικής προσέγγισης, που όμως έχει τελικά σημαντικό κόστος.
Ποια ήταν τα σημεία που χρήζουν αποσαφηνίσεων και που επαναφέρουν όλο και πιο συχνά οι συνομιλητές μας γύρω από το franchising;
Ας τα δούμε αναλυτικά, ανατρέχοντας και σε παλαιότερα άρθρα μας (δες και εδώ: Υποψήφιος Franchisee: 12 συν Ένα λάθη που πρέπει να αποφύγεις http://www.franchiseblog.gr/?p=2253) όπου είχαμε αναλύσει ορισμένα από αυτά.
1.Πολλοί υποψήφιοι επενδυτές πιστεύουν ότι το franchising είναι κατάλληλο μόνο για την εστίαση και μάλιστα για τα fast food ή για καφέ ή street food. Είναι γεγονός ότι αν ρωτήσουμε οποιονδήποτε τι σημαίνει franchising το πρώτο πράμα που τους έρχεται στο μυαλό είναι ο Γρηγόρης Μικρογεύματα, το Everest, η Goody’s, το Coffee Island, το Mikel, το Coffee Berry κοκ. Πράγματι, το franchising αναπτύχθηκε στον χώρο της εστίασης ο οποίος αποτέλεσε την ατμομηχανή ανάπτυξής του στις πρώτες δεκαετίες μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως και σε όλες τις χώρες όπου υπήρξε παρατεταμένη κρίση ως ιδιαίτερα χαμηλής επικινδυνότητας επένδυση.
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Το franchising ως εργαλείο ανάπτυξης έχει ένα ευρύτατο πεδίο εφαρμογής και μάλιστα με ιδιαίτερα επιτυχημένα αποτελέσματα, από τον χώρο της εκπαίδευσης έως και τον χώρο των ιατρικών- οδοντιατρικών υπηρεσιών, από τον χώρο της βιομηχανίας έως και τον χώρο του facilitymanagement ή των εκτυπώσεων. Το franchising δεν ταυτίζεται με έναν κλάδο αλλά ως ένα ευέλικτο εργαλείο ανάπτυξης, μπορεί και προσαρμόζεται, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε επιχείρησης, του κλάδου και του ανταγωνιστικού πεδίου, διασφαλίζοντας οικονομίες κλίμακας, βελτιστοποίηση της αλυσίδας αξίας, αποτελεσματικότερο management, ευέλικτες και χαμηλού κόστους μοντέλα διοίκησης κοκ.
Επιτυγχάνει μια αναδιανομή συνολικά της αλυσίδας αξίας βελτιστοποιώντας την, δημιουργώντας υψηλή προστιθέμενη αξία και ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Προφανώς λοιπόν, δεν είναι θέμα κλάδου, αλλά είναι θέμα προσαρμογής στις ιδιαιτερότητες της κάθε επιχείρησης σύμφωνα με τη φάση ανάπτυξης που βρίσκεται και το ανταγωνιστικό πλαίσιο. Ο μύθος λοιπόν, ότι το franchising ταυτίζεται με την εστίαση (franchising= εστίαση) είναι απόλυτα λάθος. Είναι βέβαιο ότι και για πολλές επιχειρήσεις στον χώρο της εστίασης το franchising δεν είναι το κατάλληλο μοντέλο, όπως και εξίσου βέβαιο είναι, ότι για άλλους κλάδους το franchising μπορεί να αποτελέσει ένα εξαιρετικό εργαλείο. Η επιλογή ή όχι του Franchising ως κατάλληλου εργαλείου ανάπτυξης είναι θέμα σχεδιασμού, συνέπειας, κουλτούρας και κυρίως συστηματικής έρευνας και σχεδιασμού. (δες εδώ: Ολοκληρωμένο Concept: Η Βάση για μια επιτυχημένη αλυσίδα , και εδώ Franchising: Νέες στρατηγικές ανάπτυξης στο www.franchiseblog.gr).
2.Πολλοί επιχειρηματίες οι οποίοι επένδυσαν στον χώρο του franchising, θεωρούν ότι με την «αγορά» του franchise έχουν λύσει όλα τα θέματά τους. Το ισχυρό brand θα φέρει τους πελάτες, το δοκιμασμένο μοντέλο θα οδηγήσει σε μια εξαιρετική καλοκουρδισμένη μηχανή σε επίπεδο καθημερινής λειτουργίας, η ύπαρξη του δικτύου θα διασφαλίσει χαμηλά κόστη κοκ.
Τίποτα από αυτά δεν ισχύει αν δεν υπάρχει ενεργός συμμετοχή του ίδιου του επιχειρηματία- franchisee, αν δεν υπάρχει ένα συγκροτημένο πλάνο αξιοποίησης όλων των παραπάνω κι αν δεν έχει συνειδητοποιήσει ο franchisee τα drivers, τις κινητήριες δυνάμεις που καθορίζουν την επιτυχία. (Δες και εδώ:http://www.franchiseblog.gr/?p=2339#more-2339Απλά μαθήματα για Franchisees στο www.franchiseblog.gr )
Ίσως ο πιο σημαντικός λόγος αποτυχίας ή μείωσης του βαθμού ικανοποίησης των franchisees είναι ακριβώς το ότι θεωρούσαν ότι ο franchisor διασφαλίζει τα πάντα που καθορίζουν την επιτυχία της επιχείρησής τους. Ο απόλυτος μύθος.
Οι επιτυχημένοι και συνεπείς franchisors αυτό που κάνουν είναι να διασφαλίζουν το πλαίσιο, τους πόρους, τα εργαλεία, να προσελκύουν κατάλληλους franchisees και να τους αναθέτουν, ως ανεξάρτητους επιχειρηματίες, να αξιοποιήσουν τα εργαλεία του δικτύου και να υλοποιήσουν τη στρατηγική διείσδυσης στην αγορά τους.
Θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα κατανοητό για κάθε franchisee ότι κανείς δεν θα τους χαρίσει τίποτα oύτε ο ανταγωνισμός, ούτε η τοπική αγορά, ούτε ο franchisor. Πρέπει να κατακτήσουν την επιτυχία αξιοποιώντας τη δυναμική του συστήματος που επέλεξαν. Και κυρίως ότι το Franchising δεν ταιριάζει σε όλους και με όλα… (δες και εδώhttp://www.franchiseblog.gr/?p=2481#more-2481 )
3.Έχουμε τονίσει πάρα πολλές φορές ότι το franchising δεν «αγοράζεται» και δεν «πωλείται». Παραχωρείται για ένα συγκεκριμένο χρονική περίοδο!!! Στους franchisees δεν ανήκει ούτε η τεχνογνωσία ούτε το σύστημα. Επαναλαμβάνω, ότι οι franchisees επενδύοντας σ’ένα franchise, δε σημαίνει ότι τους ανήκει κάτι από τα παραπάνω. Αυτό που θα πρέπει να είναι κατανοητό είναι ότι απλά τους παραχωρείται για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο η δυνατότητα να αξιοποιήσουν το brand name, τα συστήματα, τις διαδικασίες, τους μηχανισμούς που τους προσφέρει η ένταξή τους σε ένα σύστημα franchise.Είναι κρίσιμο λοιπόν, έχοντας κατανοήσει το πραγματικό πλαίσιο λειτουργίας, να μεγιστοποιήσουν, στο συγκεκριμένο χρονικό περιθώριο που τους δίνεται, στη συγκεκριμένη περιοχή που έχουν επιλέξει, τις ευκαιρίες του franchise τους. Είναι βασικό λοιπόν, να έχουν καταστρώσει ένα συγκροτημένο επιχειρηματικό πλάνο που θα εδράζεται ακριβώς σ’ αυτή την πραγματικότητα.
4.“Όλες οι εταιρείες franchise είναι σχεδόν ίδιες”. Εξαιρετικός μύθος. Προφανώς και όλες οι εταιρείες franchise δεν είναι ίδιες. Ακόμα κι αν ανήκουν στον ίδιο κλάδο, ακόμα κι αν έχουν τον ίδιο αριθμό σημείων, δεν είναι ίδιες. Ένας υποψήφιος franchisee πρέπει να επιλέγει όχι μόνο με βάση τα προφανή δηλαδή αριθμούς σημείων, αγοραστική δύναμη, αναγνωρισιμότητα του brand name κ.ο.κ., αλλά και με βάση τα μη προφανή, όπως την εταιρική κουλτούρα κάθε επιχείρησης, τη δομή της, το μοντέλο λειτουργίας της, τη στρατηγική ανάπτυξής της, την εμπειρία των στελεχών της κ.λπ. Κατά πόσο το Franchising βρίσκεται στον πυρήνα του επιχειρηματικού σχεδίου της. Είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι η πλειονότητα των υποψηφίων επενδυτών δεν εμβαθύνει στα πραγματικά και ουσιαστικά στοιχεία. Αναζητά να “ακούσει” εύκολους και ευχάριστους αριθμούς και ιστορίες επιτυχίας, να “μελετήσει” σύνθετα υπολογιστικά φύλλα με αμφισβητούμενες προβλέψεις και υπεραισιόδοξες παραδοχές που δεν πολυκαταλαβαίνει, να δει τις εντυπωσιακές διαφημίσεις και τα προσπέκτους, να απολαύσει σκηνές από το επόμενο έργο, αυτό της δικής του επιτυχίας.
Όμως πίσω από το τι, υπάρχει το πώς. Κρίσιμο στοιχείο είναι να δει πώς αυτά είναι εφικτό να υλοποιηθούν, πώς οι προσδοκίες, οι αναμενόμενες αποδόσεις γίνονται πράξη; Τι απαιτείται σε κάθε περίπτωση από τον franchisor και τι θα απαιτηθεί από τον ίδιο. Μια ανάλυση σε αυτό το επίπεδο είναι απαραίτητη για να μπορεί κάποιος να κατανοήσει, όχι μόνο αν μια εταιρεία ή ένα δίκτυο είναι αξιόπιστο, αλλά για να δει σε ποιο σύστημα franchise μπορούν να αξιοποιηθούν οι δικές του εμπειρίες και δεξιότητες καλύτερα, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθούν αμοιβαία τα οφέλη και επίσης σε ποια περιοχή και με ποιους όρους δημιουργούνται μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. (δες εδώ: Επιτυχημένο Franchise: Σημεία ελέγχου για μια αποδοτική επιλογή και εδώ Αξιολογείτε ένα franchise; Ξεκινήστε με τον εαυτό σας! )
5.Ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία σχετικά με το franchising είναι ότι υπάρχουν πολλαπλές επιλογές όσον αφορά το ύψος της αρχικής επένδυσης. Οι περισσότεροι επενδυτές βέβαια πιστεύουν ότι η επένδυση σε ένα σύστημα franchise είναι σχετικά ακριβή. Πράγματι, υπάρχουν επενδύσεις στην Ελλάδα στο χώρο του franchising που αγγίζουν τις 300.000- 500.000 ευρώ. Υπάρχουν όμως και επενδύσεις που ξεκινούν από 25.000 ευρώ. Άρα υπάρχει ένα ευρύ πλέγμα εναλλακτικών λύσεων. Το στοιχείο που απαιτείται να έχει μελετηθεί με ιδιαίτερη προσοχή, πριν επενδύσει κάποιος σε ένα σύστημα franchise, είναι ο franchisor να έχει επιλέξει το franchising ως εργαλείο ανάπτυξής του και να δει τη συνολική απαιτούμενη αρχική επένδυση. Από όποια πλευρά και να βρίσκεται κάποιος, είτε του franchisee είτε του franchisor.
6.Μια ακόμα σημαντική παρερμηνεία και στον χώρο του franchising είναι ότι οι βασικές οικονομικοί παράμετροι, τα θεμελιώδη μεγέθη ή και η δομή κόστους όσον αφορά τη λειτουργία και το επιχειρηματικό μοντέλο είναι σε όλα τα συστήματα franchise όπως και σε όλες τις ομοειδείς επιχειρήσεις το παρόμοιο. Είναι προφανές λάθος. Είναι επώδυνο λάθος! Ανάλογα τη στρατηγική τοποθέτηση κάθε επιχείρησης (κοινό στόχο, service etiquette, τιμολογιακή πολιτική κοκ), τις επενδύσεις σε υποδομές και τεχνολογία, τη διάρθρωση των επιχειρησιακών λειτουργιών μπορεί να έχει ένα διαφορετικό οικονομικό μοντέλο. Ακόμα κι αν μια εταιρεία ανήκει στον ίδιο κλάδο, προσφέροντας το ίδιο προϊόν, μπορεί να έχει ένα απολύτως διαφοροποιημένο οικονομικό μοντέλο, με διαφορετική δομή, που σημαίνει διαφορετικά αποτελέσματα για το franchisee.
Οι περισσότεροι υποψήφιοι επενδυτές αναζητούν απαντήσεις (και αρκούνται σ’αυτές) σε βασικά θέματα όπως ποιο είναι το food cost, το κόστος πωληθέντων και εφησυχάζουν ακούγοντας ένα ποσοστό που τους φαίνεται συγκριτικά αποδεκτό. Είναι πράγματι σημαντική η πληροφορία, αλλά από μόνη της δεν αποδεικνύει τίποτα και ακόμα περισσότερο, δεν καθορίζει την αποδοτικότητα ή όχι ενός συστήματος franchise. Το ίδιο ακριβώς ισχύει, αν ένα σύστημα franchise, έχει royalties ή δεν έχει royalties.
Το κρίσιμο στοιχείο δεν είναι ποιο είναι το ποσοστό του κόστους πωληθέντων ή αν έχει royalties αλλά ποια είναι η συνολική δομή κόστους και επίσης ποια είναι τα drivers, οι κινητήριες δυνάμεις που καθορίζουν τον όγκο των πωλήσεων και την κερδοφορία.
Το κρίσιμο στοιχείο δεν είναι ποιο είναι το ποσοστό του κόστους πωληθέντων ή αν έχει royalties αλλά ποια είναι η συνολική δομή κόστους και επίσης ποια είναι τα drivers, οι κινητήριες δυνάμεις που καθορίζουν τον όγκο των πωλήσεων και την κερδοφορία.Για να είμαι απόλυτα κατανοητός μπορεί σε ένα σύστημα franchise να έχουμε χαμηλό food cost όμως το κόστος εργασίας να είναι ιδιαίτερα υψηλό λόγω των standards απαιτήσεων στο service δημιουργώντας υψηλά ανελαστικά κόστη. Και επιπρόσθετα, αν οι πωλήσεις πρέπει να γίνονται και μέσω delivery τότε το κόστος διαμορφώνεται ακόμα υψηλότερα. Άρα θα πρέπει να δούμε όλους τους παράγοντες που καθορίζουν το τελικό κόστος μιας επιχείρησης και πάντα σε σχέση με τις πωλήσεις. Ακόμα και αν έχω χαμηλά Royalties αλλά ο όγκος των πωλήσεων που μπορεί να επιτύχει το συγκεκριμένο κατάστημα της αλυσίδας είναι ιδιαίτερα χαμηλό τότε ο franchisee δεν έχει κανένα όφελος.
Το κρίσιμο στοιχείο δεν είναι το κόστος, αλλά τι προσφέρει αυτός ο συντελεστής κόστους. Άρα το οικονομικό μοντέλο πρέπει να εξετάζεται συνολικά, αναδεικνύοντας ποιες είναι οι κινητήριες δυνάμεις των πωλήσεων και από πού καθορίζονται, όπως και κάθε συντελεστής κόστους, τι είναι αυτό που πραγματικά προσφέρει σε σχέση με τη συνολική στρατηγική τοποθέτηση της αλυσίδας. Η ύπαρξη λοιπόν ενός εξειδικευμένου συμβούλου franchise που κατανοεί τη δυναμική μιας αλυσίδας και εδώ είναι σημαντική. Όχι μόνο ενός λογιστή ή ενός δικηγόρου, όπως κάνουν οι περισσότεροι, αλλά κυρίως μιας εξειδικευμένης εταιρείας η οποία αναλύει όχι τα αποτελέσματα ως μια φωτογραφική αποτύπωση μιας συγκεκριμένης στιγμής αλλά τη δυναμική ενός ολοκληρωμένου επιχειρηματικού μοντέλου στα πλαίσια ενός δικτύου. Είναι δυο απόλυτα διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος που όμως οδηγούν ενδεχομένως σε τελείως διαφορετικά αποτελέσματα. (δες και εδώ :http://www.franchiseblog.gr/?p=2458 , Οι κρίσιμοι παράγοντες που αναδεικνύουν ένα επιτυχημένο σύστημα franchise στην εστίαση
7. Πολλοί υποψήφιοι franchisees πιστεύουν ότι η «αγορά» ή η επένδυση σωστότερα σε ένα σύστημα franchise πρόκειται να τους κάνει αυτόματα «πλούσιους». Το μόνο που είναι σίγουρο είναι ότι εφόσον κάποιος εργαστεί σκληρά στα πλαίσια του συστήματος και εφόσον έχει επιλέξει ένα οργανωμένο δίκτυο/επιχείρηση με κουλτούρα “υπεύθυνου” franchising θα διασφαλίσει ένα ικανοποιητικό εισόδημα και μια αποδεκτή επιστροφή του κεφαλαίου του. Η περίοδος που γινόσουν «εκατομμυριούχος» επενδύοντας σ’ ένα franchise, (αν ποτέ γινόταν), σήμερα απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Για να μπορέσει κάποιος να διασφαλίσει υψηλές αποδόσεις στα πλαίσια ενός συστήματος franchise πρέπει να επενδύει σταδιακά σε πολλαπλά σημεία, διασφαλίζοντας οικονομίες κλίμακος, αξιοποίηση της καμπύλης εμπειρίας, μεγιστοποιώντας την αποδοτικότητα των επενδεδυμένων άυλων και υλικών πόρων. Το franchising για έναν επενδυτή, ο οποίος έχει ένα μόνο κατάστημα, διασφαλίζει κοινωνικό status, και ένα ικανοποιητικό εισόδημα. Όταν όμως μετά από σχεδιασμό, συστηματική και επιτυχημένη λειτουργία στα πλαίσια του συστήματος δημιουργήσει τις προϋποθέσεις από το πρώτο κατάστημα να δημιουργήσει δεύτερο και τρίτο κοκ, να οικοδομήσει σταδιακά μια μικρή αλυσίδα εντός του δικτύου τότε πραγματικά μπορεί να απολαύσει σημαντικά οφέλη και υψηλές αποδόσεις. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι σε πάρα πολλές χώρες όπου το franchising είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένο οι franchisors δεν επιλέγουν franchisees που στοχεύουν σε ένα μόνο κατάστημα. Αντίθετα, επιδιώκουν να συνεργαστούν με επενδυτές, οι οποίοι στοχεύουν στην ανάπτυξη πολλών σημείων, μειώνοντας έτσι τα κόστη, τόσο της μητρικής εταιρείας όσο και των επενδυτών. (δες και εδώ :MULTIUNIT FRANCHISE:Ευκαιρίες και δυναμικήκαι εδώΠΟΛΛΑΠΛΟ (MULTI-UNIT) FRANCHISING: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΔΥΝΑΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ)
8.Ένας από τους πιο συνήθεις επίσης μύθους που συνήθως αναπτύσσουν/υιοθετούν οι franchisors είναι ότι πιστεύουν πως μόλις δημιουργήσουν έναν φάκελο «franchise» και ξεκινήσουν κάποιες πρώτες διαφημίσεις στον χώρο ή συμμετάσχουν σε κάποιες εκθέσεις θα αρχίσουν να… συρρέουν υποψήφιοι επενδυτές. Είναι ένα ακόμα καθοριστικό λάθος. Ο βαθμός ανάπτυξης ενός δικτύου απαιτεί σημαντικές επενδύσεις, απαιτεί χρόνο και κυρίως συνέπεια. Υπάρχει πιθανότητα να προστρέξουν κάποιοι από το άμεσο ή έμμεσο κύκλο που διαθέτει ο franchisor και να επενδύσουν στα πρώτα σημεία. Επενδύουν στην προσωπική σχέση ή στην επιτυχία που αναγνωρίζουν πως έχει. Άλλο όμως η επιτυχία ως μια επιχείρηση και άλλο ως δίκτυο franchise. H επιτυχία μιας επιχείρησης δεν διασφαλίζει και την επιτυχία ενός δικτύου franchise, πολύ δε περισσότερο δε διασφαλίζει τη προσέλκυση ή και την κερδοφορία των franchisees! Ένας σταθερός ρυθμός ανάπτυξης προϋποθέτει σημαντικές επενδύσεις κυρίως εντός του οργανισμού, προϋποθέτει ευέλικτα μοντέλα συνεργασίας και σημαντικό ύψος επενδύσεων στον χώρο της επικοινωνίας και ταυτόχρονα απαιτεί υπομονή συνέπεια σε ένα πλάνο και ιδιαίτερα απαιτητικά κριτήρια στην επιλογή υποψηφίων franchisees. Τα δίκτυα τα οποία έχουν επιτύχει όχι μόνο υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης αλλά κυρίως διατήρησης του δικτύου τους είναι αυτά τα οποία επένδυσαν στην επιλογή των franchisees τους και κυρίως στη διατήρηση των ικανοποιημένων franchisees.Η βάση για την επιτυχία ενός οποιουδήποτε δικτύου, είναι η συνέπεια και η ικανοποίηση των ίδιων των franchisee του.
9,Οι περισσοτεροι υποψήφιοι franchisors αδυνατούν να συνειδητοποιήσουν ότι για να πετύχουν τους στόχους ανάπτυξης που έχουν θέσει, απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις όχι μόνο σε μελέτες ή συμβάσεις αλλά κυρίως σε αλλαγές της επιχειρηματικής τους δομής (μηχανογράφηση, νέα οργανογράμματα, νέα στελέχη, νέες διαδικασίες και συστήματα, αναδιάρθρωση του δικτύου διανομών τους, στρατηγικές συμμαχίες με επιλεγμένους προμηθευτές κ.ο.κ) αλλά και σε ένα ολοκληρωμένο επικοινωνιακό πλάνο. Αδυνατούν επίσης να συνειδητοποιήσουν ότι οι ενέργειες πρέπει να είναι ενταγμένες σε ένα μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, και να έχουν την απαιτούμενη συνέπεια και σχεδιασμό. Η προσέλκυση των κατάλληλων franchisee απαιτεί χρόνο, χρήμα και κυρίως έναν εξαιρετικά προσεγμένο σχεδιασμό. Η διατήρηση ενός αποδοτικού δικτύου απαιτεί επιπρόσθετα και όραμα και αξίες και στρατηγική!
Η ύπαρξη και εδώ ενός έμπειρου συμβούλου με τον οποίο ο franchisor θα έχει μακροχρόνια σχέση, καθορίζει την επιτυχία ή όχι του τελικού εγχειρήματος.
10. Πολλοί franchisor επίσης συγκρίνουν την επιχείρησή τους με άλλα επιτυχημένα brands και θεωρούν ότι αναπαράγοντας μια παρόμοια σύμβαση, κάτι που τους προτείνουν πολλές φορές και οι “σύμβουλοί” τους πιστεύουν ότι θα έχουν την ίδια επιτυχία με το δίκτυο – πρότυπο. Απόλυτο λάθος. Δεν αρκεί μια σύμβαση για να χτίσεις ένα σύστημα franchise. Η κάθε σύμβαση πρέπει να είναι προσαρμοσμένη απόλυτα στο συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο, καλύπτοντας τις ιδιαιτερότητες του κλάδου, της συγκυρίας και κυρίως της συγκεκριμένης επιχείρησης. Όπως προείπαμε, μπορεί (απαιτείται) μέσα στον ίδιο κλάδο να έχεις ένα τελείως διαφορετικό μοντέλο, προσαρμοσμένο στις δικές σου ιδιαιτερότητες και προτεραιότητες. Αυτό πρέπει να αποτυπώνεται όχι μόνο στη σύμβαση ή στα εγχειρίδια λειτουργίας αλλά και σε όλο το πλέγμα των επιχειρησιακών λειτουργιών. Στο Profile των franchisees. Παντού! Η μη κατανόηση αυτού του στοιχείου είναι μια από τις σημαντικότερες παθογένειες του ελληνικών συστημάτων franchise. Η έννοια του «αντιγράφω» είναι συνήθης στην ελληνική επιχειρηματική πρακτική, με εξαιρετικά όμως οδυνηρά αποτελέσματα. (δες και εδώ:Αντιγραφή στο Franchising: «Φθηνή» εναλλακτική ή παγίδα;)
11.Ένα από τα επίσης συνήθη λάθη των επιχειρήσεων που θέλουν να αναπτυχθούν είναι ότι πιστεύουν ότι το franchising είναι μονόδρομος. Προφανώς και δεν είναι. Δεν υπάρχει μια μοναδική λύση. Υπάρχουν πολλαπλοί τύποι, πολλά εναλλακτικά μοντέλα κα ιδιαίτερα οι αλλαγές του ανταγωνιστικού πεδίου που έχει επιφέρει όχι μόνο η κρίση αλλά και η τεχνολογία καθώς και η είσοδος νέων ανταγωνιστών, επιβάλλει τη διερεύνηση όλων των δυνατών εναλλακτικών, ακόμα και υβριδικών λύσεων. Δεν υπάρχει μονόδρομος σήμερα για μια επιχείρηση. Το πιο ασφαλές είναι να καταρτιστεί και να εφαρμοστεί μια πολυκάναλη στρατηγική ανάπτυξης, λαμβάνοντας υπόψη με ιδιαίτερη προσοχή το ανταγωνιστικό πεδίο και τις ιδιαιτερότητες της κάθε επιχείρησης, όχι μόνο απέναντι στο σημερινό ανταγωνισμό αλλά και στον μελλοντικό, όχι μόνο απέναντι στον σημερινό καταναλωτή αλλά και στον καταναλωτή όπως αυτός διαμορφώνεται – αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς.
Κλείνοντας, για να αποδειχτεί στην πράξη το franchising αποδοτικό τόσο για τους υποψήφιους franchisees όσο και για τις επιχειρήσεις που θέλουν να αναπτυχθούν περαιτέρω, πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να ξεφύγουν από την επίδραση αυτών των μύθων.
Για κάθε ανεξάρτητο επιχειρηματία, για κάθε οργανωμένη επιχείρηση, υπάρχει ένας ξεχωριστός δρόμος, ένας μοναδικός δρόμος, μια μοναδική λύση.
Η σωστή επιλογή απαιτεί έρευνα και σχεδιασμό, απαιτεί εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία.
Η αφετηρία και η κατάληξη είναι τα θέλω, τα μπορώ, οι ιδιαιτερότητες του κάθε υποψηφίου της κάθε εταιρείας!
Το franchising είναι μια μοναδική μέθοδος επιχειρηματικής ανέλιξης και επίτευξης προσωπικής ευημερίας μόνο όμως για εκείνους που το επέλεξαν μετά από έρευνα, μελέτη, συστηματική προσέγγιση και ανάλυση.
Η συμβολή στη διαδικασία εξειδικευμένων εταιρειών συμβούλων είναι εξαιρετικά πολύτιμη.
Photos Via Flickr: Twan Verrijtconfusing reflections