Teaser_coffee-bar

Σύμφωνα με την κλαδική μελέτη που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group ΑΕ σχετικά με την εξέλιξη της αγοράς του καφέ και των αλυσίδων καταστημάτων “σερβιριζόμενου” καφέ, φαίνεται ότι η συνολική εγχώρια κατανάλωση παρουσιάζει στασιμότητα (διαφορετικοί ρυθμοί εξέλιξης παρατηρούνται μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών προϊόντων), ενώ πτωτική πορεία καταγράφουν οι πωλήσεις των αλυσίδων. Όπως αναφέρεται στην έρευνα ο συγκεκριμένος κλάδος χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων λόγω και της πληθώρας καταστημάτων που λειτουργούν στην αγορά ενώ οι επιχειρήσεις επιδιώκουν τη διεύρυνση του δικτύου των καταστημάτων τους μέσω κυρίως του θεσμού της δικαιόχρησης (franchising).
Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται αξιόλογος αριθμός επιχειρήσεων επεξεργασίας και εισαγωγής καφέ (ανεπεξέργαστου και έτοιμου συσκευασμένου). Ο κλάδος περιλαμβάνει και ορισμένες μεγάλου μεγέθους εταιρείες οι οποίες διαθέτουν, μέσω ανεπτυγμένων δικτύων διανομής προϊόντα με ισχυρά εμπορικά σήματα τα οποία προωθούν και υποστηρίζουν με έντονη διαφήμιση.
Η ζήτηση των διαφόρων ειδών καφέ (ελληνικού, espresso κ.α.) επηρεάζεται από την ηλικιακή διάρθρωση του πληθυσμού της χώρας, τη μέθοδο και το κόστος παρασκευής του ροφήματος, τη διαφήμιση, την τιμή πώλησης του προϊόντος σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα, κ.α.
Πιο αναλυτικά, ο ελληνικός καφές καλύπτει διαχρονικά το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης, αλλά το μερίδιο συμμετοχής του βαίνει μειούμενο (2011: 48%). Η συμμετοχή του καφέ μηχανής (φίλτρου και espresso) στην αγορά είναι ανοδική (2011: 31%), κάτι που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της κατανάλωσης του καφέ espresso. Τέλος, ο στιγμιαίος καφές συμμετείχε με ποσοστό 21% περίπου στο σύνολο της κατανάλωσης.
Η Διευθύντρια Οικονομικών - Κλαδικών Μελετών της ICAPGroup, κ. Σταματίνα Παντελαίου, επισήμανε τα εξής: «Η συνολική εγχώρια κατανάλωση καφέ παρουσίασε πολύ χαμηλούς (οριακούς) ρυθμούς μεταβολής τα τελευταία έτη. Το μέγεθος της κατανάλωσης (σε ποσότητα) αναμένεται να κυμανθεί στα ίδια περίπου επίπεδα και το 2012».
Σύμφωνα με τον ομαδοποιημένο ισολογισμό των παραγωγικών επιχειρήσεων που πραγματοποιήθηκεστα πλαίσια της έρευνας (βάσει δείγματος 11 εταιρειών) προκύπτουν τα εξής: Μείωση (4,3%) σημείωσαν τόσο οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος το 2010/09, όσο και τα μικτά κέρδη (-4%). Τα καθαρά κέρδη (προ φόρου) παρουσίασαν σημαντική πτώση κατά 40,3%, τα δε κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 34,9% την ίδια περίοδο.
Από την άλλη, η ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου (βάσει δείγματος 14 εταιρειών) δείχνει ότι: οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν κατά 2,8% το 2010/09, ενώ τα μικτά κέρδη υποχώρησαν με έντονο ρυθμό (35%). Την ίδια περίοδο μείωση παρουσίασαν τα συνολικά καθαρά κέρδη (προ φόρου), όπως και τα κέρδη EBITDA (-54,8% και -48% αντίστοιχα).
Η αγορά των αλυσίδων καταστημάτων café, παρά τουςσημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης που είχε καταγράψει τα προηγούμενα χρόνια, κινείται πτωτικά τη διετία 2010-2011. Συγκεκριμένα, οι συνολικές πωλήσεις των κυριοτέρων αλυσίδων καταστημάτων café μειώθηκαν κατά 7,5% το 2011 σε σχέση με το 2010. Τα έσοδα από την πώληση του καφέ εκτιμάται ότι κάλυψαν περίπου το 56% των συνολικών πωλήσεων των καταστημάτων το 2011.

Επόμενο άρθρο»

«Προηγούμενο άρθρο

Προσθέστε το σχόλιό σας