Teaser_p

Το Όραμα σας είναι να αναπτύξετε την επιχείρηση σας, οι οποία σημειώνει πολύ καλές πωλήσεις. Οι συνεργάτες και οι πελάτες σάς ενθαρρύνουν να αναπτυχθείτε. Ίσως μάλιστα κάποιοι από αυτούς ζητούν να γίνουν οι πρώτοι franchisees σας. Όλα αυτά είναι πολύ ενθαρρυντικά. Εξάλλου το franchising μπορεί να προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα στην επιχείρηση σας. Έχει όμως η επιχειρηματική σας ιδέα προοπτικές; Το κυριότερο, έχετε δημιουργήσει γερές βάσεις που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τις αυξανόμενες απαιτήσεις ενός δικτύου;

ΓΙΑΤΙ FRANCHISE;  

Οι περισσότεροι επιχειρηματίες αποφασίζουν να ασχοληθούν με το franchising, καθώς μπορεί να εξασφαλίσει  ικανούς συνεργάτες αλλά και κεφάλαια για ανάπτυξη.

Συνεργάτες: Η προσέλκυση και διατήρηση ικανών συνεργατών είναι αναμφισβήτητα μια πρόκληση για κάθε επιχείρηση, μικρή ή μεγάλη. Ένας υπάλληλος ανεξάρτητα από ικανότητες, μισθό και βαθμό δέσμευσης απέναντι στην εταιρεία δεν μπορεί να «πονέσει» την επιχείρηση όσο ο ίδιος ο ιδιοκτήτης. Και ένας franchisee είναι σίγουρα ιδιοκτήτης. Είναι σύνηθες τα καταστήματα που ανήκουν σε franchisees να εμφανίζουν υψηλότερη απόδοση από ότι τα εταιρικά καταστήματα. Στατιστικά στοιχεία αναφέρουν ότι η μεταβίβαση εταιρικών καταστημάτων σε franchisees μεταφράζεται σε 15-20% υψηλότερες πωλήσεις. Ένα άλλο πάλι πλεονέκτημα είναι ότι ο έλεγχος για την διατήρηση του κόστους σε χαμηλά επίπεδα περνάει στον franchisee. Ο franchisee μπορεί να έχει καλύτερο έλεγχο των καθημερινών εξόδων του καταστήματος επιτρέποντας στον franchisor να ασχοληθεί περισσότερο με θέματα ανάπτυξης, με τη χάραξη στρατηγικής, με τη βελτίωση του συστήματος franchise, με την ανάπτυξη και διατήρηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων κ.ο.κ.  Επιπλέον οι franchisees λειτουργούν ως πηγή νέων ιδεών για ενέργειες marketing, για νέα προϊόντα κ.ο.κ. ενώ η καθημερινή επαφή τους με τους πελάτες αποτελεί το καλύτερο feedback για την εταιρεία.

Κεφάλαια: Το έτερο βασικό πλεονέκτημα του franchise είναι η χρηματοδότηση της ανάπτυξης από τους ίδιους τους franchisees. O franchisee παρέχει το απαιτούμενο κεφάλαιο για την ανάπτυξη ενός καταστήματος και επωφελείται από το γνωστό όνομα, το δεδομένο μερίδιο αγοράς, τη τεχνογνωσία και το δοκιμασμένο σύστημα λειτουργίας που έχει δημιουργήσει ο franchisor. Ο τελευταίος πάλι επωφελείται από την ανάπτυξη του δικτύου του, γεγονός που δημιουργεί σημαντική υπεραξία για την εταιρεία. Επιπλέον ο franchisee αναλαμβάνει την εκπαίδευση του προσωπικού και κυρίως την επίβλεψη του σε καθημερινή βάση.

Εν ολίγοις το franchising αποτελεί μια ιδιαίτερα αποδοτική μέθοδο ανάπτυξης προσφέροντας ικανούς συνεργάτες και κεφάλαια σε εταιρείες που θέλουν να αναπτυχθούν.

Μπορεί να αναπτυχθεί η επιχείρηση μου με την μέθοδο του franchise;

Δεν μπορεί όλες οι επιχειρήσεις να αναπτυχθούν με την μέθοδο του franchise, όπως δεν έχουν όλοι οι επιχειρηματίες την ικανότητα να γίνουν franchisors. Ποια είναι όμως τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια εταιρεία, για να αναπτυχθεί με την μέθοδο του franchise; Οι απαντήσεις πολλές και σίγουρα δεν αποτελούν κανόνα για κάθε επιχείρηση.

Για να σας βοηθήσουμε παραθέτουμε μια λίστα με τους βασικούς παράγοντες που πρέπει να ικανοποιούνται για την επιτυχημένη ανάπτυξη της εταιρείας σας:

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ : η επιχειρηματική ιδέα στην οποία θα βασιστεί η δημιουργία της αλυσίδας, πρέπει να διαθέτει στοιχεία μοναδικότητας και εμπορευσιμότητας, σε βάθος χρόνου,  ενώ η εταιρεία σας θα πρέπει να διαφοροποιείται σημαντικά από τον ανταγωνισμό. Οι εταιρείες που ξεχωρίζουν είναι πιο «δελεαστικές» για υποψήφιους franchisees.

ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΟ ΚΑΙ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΟ:  Ιδανικά, πριν ξεκινήσετε την ανάπτυξη με την μέθοδο του franchise, θα πρέπει να έχετε τεστάρει το concept σε δύο ή τρία διαφορετικά σημεία για τουλάχιστον δυο χρόνια. Το πιλοτικό θα σας βοηθήσει να επαληθεύσετε ό,τι σχεδιάσατε στο χαρτί. Εάν τα αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα, θα έχετε την ευκαιρία να κάνετε τις απαραίτητες βελτιώσεις, πριν εντάξετε franchisees στο δίκτυο σας. Είναι καλύτερα να γνωρίζετε τώρα, παρά να διακινδυνεύσετε την ανάπτυξη και την επιτυχία σας αργότερα.

ΚΕΡΔΟΦΟΡΟ: η επιχείρηση θα πρέπει να είναι επικερδής και να παρουσιάζει θετικές προοπτικές ανάπτυξης πωλήσεων. Το κέρδος θα πρέπει να είναι ικανοποιητικό και αυξανόμενο, τόσο για εσάς, όσο και για τον franchisee και να εξασφαλίζει ικανοποιητική απόδοση στο επενδεδυμένο κεφάλαιο σε σύγκριση με εναλλακτικές επενδύσεις.

ΚΛΩΝΟΠΟΙΗΣΙΜΟ: η δημιουργία πιλοτικών καταστημάτων περισσότερων του ενός είναι μια καλή απόδειξη ότι το σύστημα που έχετε αναπτύξει μπορεί να κλωνοποιηθεί. Η επιτυχία μιας επιχείρησης με ένα μόνο σημείο μπορεί να οφείλεται στο προσωπικό ταλέντο του επιχειρηματία ή στην τοποθεσία του καταστήματος.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΙΤΟ: Ακόμη και αν η ιδέα σας είναι δοκιμασμένη και αποδεδειγμένα προσοδοφόρα, θα πρέπει να είναι και οικονομικά προσιτή για τους υποψήφιους franchisees. Σε γενικές γραμμές όσο πιο υψηλό το ύψος της επένδυσης τόσο μικρότερος ο αριθμός των υποψηφίων επενδυτών που θα προσελκύσετε. Το ιδανικό κόστος επένδυσης – με ίδια συμμετοχή - είναι μεταξύ 70-90 χιλ € καθώς οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι επενδυτές στο franchise διαθέτουν ποσά σε αυτά τα πλαίσια

ΥΠΟΔΟΜΗ: η ανάπτυξη θα δημιουργήσει αυξημένες ανάγκες τόσο σε προσωπικό, όσο και σε συστήματα. Ο δικός σας ρόλος μεταβάλλεται, καθώς μετατοπίζεται το επίκεντρο της προσοχής σας από την παρακολούθηση των καθημερινών λειτουργιών του καταστήματος στον στρατηγικό σχεδιασμό, στην ανάπτυξη, στην υποστήριξη και στην αντιπροσώπευση της εταιρείας στους επενδυτές. Έτσι θα πρέπει να στελεχώσετε την εταιρεία με άτομα ικανά να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός συνεχώς μεταβαλλόμενου περιβάλλοντος, καθώς το δίκτυο σας θα αναπτύσσεται.  Και μην ξεχνάτε: ο ρόλος σας μετασχηματίζεται από ¨Παίκτης¨ σε ¨Προπονητή¨.

ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑ:Έχετε σκεφτεί εάν είστε κατάλληλος για να γίνετε franchisor; Ως franchisor θα πρέπει να προσελκύσετε συνεργάτες στην επιχείρηση σας. Πρέπει να είστε πρόθυμος να ακούσετε, να μοιραστείτε πληροφορίες και κυρίως να ηγηθείτε. Πρέπει να έχετε την υπομονή και τις ικανότητες να καθοδηγείτε και να διοικείτε διαφορετικές προσωπικότητες που προέρχονται από διαφορετικές κουλτούρες και πιθανόν με διαφορετική επαγγελματική εμπειρία. Και το κυριότερο πρέπει να έχετε την ικανότητα να εμπνεύσετε όλα αυτά τα άτομα να δουλέψουν για ένα κοινό Όραμα.

Συμπέρασμα

Μια σωστά ανεπτυγμένη και τεκμηριωμένη στρατηγική μπορεί να επιτρέψει σε μικρές εταιρείες να αναπτυχθούν και να ισχυροποιήσουν την ανταγωνιστική τους θέση στην αγορά. Το franchising μπορεί επίσης να βοηθήσει και μεγάλες εταιρείες να συνεργαστούν με ικανούς επιχειρηματίες και να μειώσουν το λειτουργικό κόστος τους. Ένα σύστημα franchise μπορεί να επιτύχει μόνο όταν επιτύχουν οι franchisees- εάν οι δικοί σας franchisees πετύχουν, που ξέρετε μπορεί να δημιουργήσετε την επόμενη επιτυχημένη αλυσίδα.

10 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΤΥΧΕΤΕ

1.      ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ:Η ανυπαρξία μιας καλής επιχειρηματικές ιδέας, η ελλιπής οργάνωση, η ανάπτυξη χωρίς τη δημιουργία κατάλληλης υποδομής, η λανθασμένη επιλογή franchisees είναι μερικοί μόνο από τους λόγους που μπορεί να σας οδηγήσουν στην αποτυχία πριν καν ξεκινήσετε.

2.      ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΩΣ ΠΑΡΕΡΓΟ: Εάν για την επιχείρηση σας το δίκτυο franchise είναι απλά ένα συμπληρωματικό κανάλι διανομής για τα προϊόντα σας και δεν έχετε σκοπό να αφιερώσετε πόρους και χρόνο, οι πιθανότητες επιτυχίας μειώνονται σημαντικά, όσο δυνατό και αν είναι το προϊόν σας στην αγορά. Να θυμάστε ότι Franchise σημαίνει υποστήριξη.

3.    ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΕΧΕΙ ΧΑΘΕΙ: Οι franchisees πρέπει να πιστεύουν στην δύναμη του Δικτύου και στο επιχειρηματικό μοντέλο που έχετε αναπτύξει. Εάν δεν υπάρχει ένα κοινό Όραμα, οι franchisees σύντομα θα χάσουν την πίστη τους στο Δίκτυο.

4.   ΤΟ FRANCHISING ΘΑ ΛΥΣΕΙ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ: Εάν η επιχείρηση σας έχει προβλήματα, τότε το franchising δεν θα λύσει κανένα πρόβλημα. Αντίθετα οποιαδήποτε αλλαγή μπορεί να κάνει τα προβλήματα ακόμη εντονότερα.

5.      ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ; ΠΟΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ;

Οι franchisees, θα πρέπει να πιστεύουν στο προϊόν που προωθούν, ώστε να μπορέσουν να πείσουν και τον πελάτη. Επιπλέον αυτή η αυτοπεποίθηση για το προϊόν πρέπει να είναι εμφανής και στον πελάτη.

6.      ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ: Δεν υπάρχει διαφωνία που δεν μπορεί να λυθεί με συζήτηση και διαπραγμάτευση. Το θέμα είναι κατά πόσο οι εμπλεκόμενες μεριές είναι διατεθειμένες να λύσουν τα προβλήματα. 

7.      ΔΕΝ ΜΙΛΑΜΕ ΠΙΑ: Η βάση ενός επιτυχημένου συστήματος είναι η αλληλεξάρτηση. Όταν το σύστημα επικοινωνίας δεν λειτουργεί, δεν λειτουργεί και η σχέση franchisee- franchisor. Εάν η επικοινωνία σας με τους franchisees περιορίζεται μόνο στην συλλογή των royalties, τότε μάλλον θα αντιμετωπίσετε σημαντικά προβλήματα.  

8.      ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ ΚΑΛΥΤΕΡΑ: Η διαμάχη μεταξύ franchisee- franchisor σχετικά με το ποιος γνωρίζει καλύτερα τον πελάτη και την αγορά, δεν έχει ποτέ καλά αποτελέσματα για ένα Δίκτυο. Τα επιτυχημένα Δίκτυα χρησιμοποιούν έρευνες αγοράς για να γνωρίζουν καλύτερα τον πελάτη τους.

9.      FRANCHISE ΠΛΗΞΗΣ: Εάν δεν αναπτύσσετε συνεχώς το σύστημα σας, δεν εξελίσσετε το concept, δεν δημιουργείτε νέες επενδυτικές ευκαιρίες και εάν δεν έχετε δημιουργήσει ένα μοντέλο επιχείρησης που μπορεί να παροτρύνει τους franchisees, σύντομα οι franchisees θα κουραστούν και θα ψάξουν αλλού για νέες ευκαιρίες.

10.    ΚΟΥΡΑΣΗ: Το δίκτυο έχει ολοκληρώσει έναν κύκλο: από την έναρξη ώς την ανάπτυξη και από την ανάπτυξη ώς την ωριμότητα και τελικός την πτώση.  Η κούραση είναι πλέον εμφανές σε κάθε τομέα του δικτύου 

Επόμενο άρθρο»

«Προηγούμενο άρθρο

Προσθέστε το σχόλιό σας