Teaser_kem2014

Το πρώτο βήμα είναι να μάθετε περισσότερα για το franchise και να δείτε πως μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις εμπειρίες των άλλων, προς αποφυγή λαθών. Επικοινωνήστε με εξειδικευμένους συμβούλους, επισκεφτείτε και μελετήστε  τα άρθρα για franchisors του FRANCHISE SUCCESS, του FRANCHISE PORTAL και του Franchise Blog. Επισκεφθείτε εκθέσεις για το franchise και παρακολουθείστε τα διάφορα  δωρεάν σεμινάρια. Επίσης, επιλέξτε να παρακολουθήσετε κάποια σεμινάρια για franchisors που διεξάγονται στα πλαίσια της KEM. Σκεφτείτε το ενδεχόμενο επιλογής μιας εταιρείας συμβούλων franchise, για να σας βοηθήσει να σχεδιάσετε και να οργανώσετε το  franchise σας. Σας συνιστούμε να επιλέξετε εταιρεία συμβούλων με υποδομές, οργάνωση και εμπειρία και να εξετάσετε δύο ή και περισσότερες από αυτές για να βεβαιωθείτε ότι έχετε επιλέξει την  καταλληλότερη  για την επιχείρησή σας.

Το franchising δεν είναι πάντα η καταλληλότερη λύση. Το σωστό ερώτημα είναι ποιο μοντέλο ανάπτυξης είναι  το καταλληλότερο για την επιχείρηση μου ή τι θα προσφέρει το franchising στην επιχείρηση μου.

Μετά την αρχική μελέτη θα πρέπει να θέσετε σε λειτουργία μια ή περισσότερες πιλοτικές μονάδες, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία ενός franchise που θα έχει παρόν αλλά και μέλλον. Τα οφέλη από τις πιλοτικές μονάδες είναι:

  • Θα σας δείξουν αν η επιχείρηση είναι βιώσιμη σε τοπικό επίπεδο και ως ανεξάρτητη μονάδα.  Σας δίνουν επίσης τη δυνατότητα να εντοπίσετε τυχόν λειτουργικά προβλήματα και να τα διορθώσετε.
  • Οι franchisees  που θα επενδύσουν  τις αποταμιεύσεις τους που συγκέντρωσαν με τόση δυσκολία σε τέτοιους καιρούς για να επενδύσουν στο franchise σας, περιμένουν  να δουν ένα δοκιμασμένο μοντέλο  επιχείρησης, στην οποία τυχόν δυσκολίες και προβλήματα θα έχουν ήδη εξομαλυνθεί.
  • Σας επιτρέπει να συγκεντρώσετε εμπειρίες και να δημιουργήσετε ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο λειτουργίας, που θα καλύπτει το σύνολο των επιχειρησιακών λειτουργιών μιας μονάδας του δικτύου αλλά και το δίκτυο. Αυτό θα είναι μία από τις μεθόδους διασφάλισης των franchisees ότι ακολουθούν τα συστήματα και τις διαδικασίες σας αλλά και για εσάς ότι υπάρχει ένας ξεκάθαρος χάρτης ευθυγράμμισης του δικτύου.

Οι εμπειρίες από την πιλοτική λειτουργία θα σας προσφέρουν μια καλύτερη ιδέα για το ποιο θα είναι κόστος της δημιουργίας της επιχείρησης, τι  πωλήσεις απαιτούνται για την επίτευξη του νεκρού σημείου, τι επίπεδο κερδών μπορούν να περιμένουν franchisees και ούτω καθεξής.

Η  σύμβαση franchise

Σας συνιστούμε να χρησιμοποιήσετε έναν εξειδικευμένο στο franchise δικηγόρο, προκειμένου να καταρτίσει τη σύμβαση franchise. Το σημαντικό αυτό έγγραφο θα καθορίσει τους όρους παραχώρησης του franchise, τις δικές σας υποχρεώσεις σας καθώς και εκείνες του franchisee. Θα πρέπει να αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τις υποσχέσεις που έχετε κάνει στον ενημερωτικό του franchise σας και στο υλικό  του μάρκετινγκ, οι οποίες θα πρέπει να είναι δίκαιες, ενώ ταυτόχρονα να εξασφαλίζει ότι οι έλεγχοι που είναι αναγκαίοι τόσο για την δική σας προστασία όσο και του franchisee είναι απολύτως καταγεγραμμένοι με σαφήνεια, ακρίβεια και απλότητα.

Ένα από τα συνηθισμένα λάθη είναι είτε να χρησιμοποιείτε ένα μη εξειδικευμένο νομικό σύμβουλο, είτε να τον αξιοποιείτε χωρίς όμως να συνεργαστεί με τον επιχειρηματικό σας σύμβουλο franchise.  Το αποτέλεσμα ενδεχομένως να είναι αποκλίνουσες πορείες και απώλεια πόρων.

Ετοιμάζοντας το λανσάρισμα

Όταν το πιλοτικό λειτουργήσει  με επιτυχία, θα είστε έτοιμοι να προετοιμαστείτε για την έναρξη του franchise. Αυτά είναι μερικά από τα πράγματα που θα πρέπει να κάνετε:

  • Ετοιμάστε ένα ενημερωτικό δελτίο και έναν πλήρη ενημερωτικό φάκελο   για την προσέλκυση των κατάλληλων franchisees. Αυτός  θα πρέπει να δίνει σαφείς, συνοπτικές και ακριβείς πληροφορίες για την επιχειρηματική σας πρόταση  και να προβάλλει τα ισχυρά της ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Μια καλή ιδέα είναι να ζητήσετε από τους συμβούλους σας και  το νομικό σας  σύμβουλο  να τον ελέγξουν ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν προβαίνει σε αβάσιμους ισχυρισμούς ή ισχυρισμούς που δεν μπορούν να υποστηριχθούν και που θα μπορούσαν  να οδηγήσουν σε προβλήματα στο μέλλον.
  • Καταρτίστε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης για τους franchisees σας που απαραίτητα να περιλαμβάνει και πρακτική εξάσκηση  για αυτούς (και όχι μόνο για το προσωπικό τους) σε ένα ή δύο καταστήματα  σας. Εμπλουτίστε την εκπαίδευση με ένα συστηματικό «εργαστήριο» με στόχο να κατανοήσουν το concept, τα συστήματα και κυρίως τις κινητήριες δυνάμεις και τους κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας. Στόχος της εκπαίδευσης είναι και οι τεχνικές δεξιότητες αλλά και η εδραίωση μιας συναντίληψης μιας κοινής κουλτούρας.
  • Εάν είναι απαραίτητο καθορίστε τις περιοχές αποκλειστικής δραστηριοποίησης για κάθε franchisee.  Και πάλι, κάντε έναν έλεγχο με το νομικό σας σύμβουλο για να διασφαλίσετε ότι οι οποίοι περιορισμοί  συμμορφώνονται με την νομοθεσία περί ανταγωνισμού.
  • Αποφασίστε πώς θα υπολογιστούν τα κόστη για τα δικαιώματα  εισόδου, τα royalties, τα τέλη διαφήμισης  οι προσαυξήσεις και οποιεσδήποτε άλλες καταβολές που οι franchisees υποχρεούνται να  κάνουν.
  • Εάν ορίσετε εγκεκριμένους προμηθευτές, οργανώστε μια συνάντηση μαζί τους όπου θα τεθούν αναλυτικά και θα καθοριστεί το πλαίσιο συνεργασίας και οι κανόνες, που θα διέπουν αυτή την προνομιακή σχέση.
  • Είναι σίγουρο ότι θα  χρειαστεί να προετοιμάσετε προβλέψεις ταμειακών ροών καθώς και προβλέψεις κερδών, βασισμένες στις πιλοτικές μονάδες, προσέχοντας όμως να μην υπόσχονται ότι οι franchisees θα φτάσουν σε συγκεκριμένα ποσοστά κερδών και σε προκαθορισμένες αποδόσεις.
  • Ετοιμάστε ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο λειτουργίας, καλύπτοντας όλες τις πτυχές της καθημερινής λειτουργίας μιας μονάδας και τη λειτουργία του δικτύου ως σύνολο.

Recruitment

Η επιλογή των κατάλληλων franchisees είναι ζωτικής σημασίας. Θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι έχετε επιλέξει ανθρώπους με τις κατάλληλες δεξιότητες και συμπεριφορά για να ενταχθούν στο δίκτυό σας. Σε αντίθετη περίπτωση, η φήμη της επιχείρησης σας και το μέλλον του δικτύου franchise θα μπορούσαν να τεθούν σε κίνδυνο. Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνει ένας νέος franchisor είναι να επιλέγει  franchisees  κυρίως την πρώτη περίοδο, οι οποίοι δεν διαθέτουν πραγματικά είτε τις δεξιότητες που απαιτούνται, είτε το επαρκές κεφάλαιο.

Όταν ξεκινήσει  η προώθηση και ανάπτυξη franchise συνήθως οι   franchisors, πιέζουν για όσο το δυνατόν ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης,  ώστε να επιτύχουν γρήγορη απόσβεση του αρχικού τους κεφαλαίου. Μην μπείτε ωστόσο και εσείς στον πειρασμό να μειώσετε πρότυπα σας, να κάνετε συμβιβασμούς στο profile των franchisees, στην  επιλογή των κατάλληλων σημείων,  καθώς αυτό μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε μια πιο μακροπρόθεσμη βάση.
Δημοφιλείς μέθοδοι προσέλκυσης υποψηφίων περιλαμβάνουν leads που προέρχονται  από τη δική σας ιστοσελίδα, προβολή  μέσα από συμμετοχή σε εκθέσεις σχετικές με το franchise, διαφημίσεις  στον τύπο εθνικής ή περιφερειακής εμβέλειας καθώς και σε εξειδικευμένες ιστοσελίδες και σε κλαδικά περιοδικά που ασχολούνται με το franchise και την επιχειρηματικότητα ή σε ένα συνδυασμό μέσων από όλα όσα προαναφέρθησαν. Θα πρέπει να εξετάσετε προσεκτικά ποιες είναι οι βασικές δεξιότητες που θα πρέπει να έχει ένας franchisee, για να είναι επιτυχημένος στο δίκτυό σας και να σχεδιάσετε ένα δομημένο πλάνο για τη στιγμή των συνεντεύξεων μαζί του προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι υποψήφιοι θα έχουν αυτές τις δεξιότητες και κυρίως τις συμπεριφορές.

Συνίσταται προσοχή στην περίπτωση που αναθέσετε σε κάποιον «τρίτο» να επιλέξει franchisees για λογαριασμό σας, έναντι κάποιου ποσοστού προμήθειας. Ενδεχομένως να μην είναι ο καλύτερος κριτής για την επιλογή των franchisees, αν δεν έχει εμπειρία. Εάν μάλιστα καταβάλλεται κάποιο ποσοστό  για κάθε έναν που υπογράφει σύμβαση franchise, θα μπορούσατε να ανακαλύψετε ότι επιλέξατε τελικά με βάση την ποσότητα παρά την ποιότητα. Θα πρέπει να επιλέξετε συμβούλους που έχουν και εμπειρία  και γνώση και μακροχρόνιες σχέσεις με την εταιρεία σας. Η ύπαρξη ενός συμβούλου ανάπτυξης είναι στην πλειονότητα των περιπτώσεων απαραίτητη όμως κάτω από συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις.

Η  χρηματοδότηση του franchisee

Στην  Ελλάδα ποτέ δεν υπήρχε σύστημα χρηματοδότησης των franchisees από το τραπεζικό σύστημα, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων όπου υπήρχαν ειδικά τραπεζικά προϊόντα για κεφάλαιο κίνησης σε μεγάλα δίκτυα καθώς και κεντρικές συμφωνίες με εταιρείες leasing για εξοπλισμό και για προγράμματα resales.

Ακόμη περισσότερο αυτή την περίοδο, όπου οι τράπεζες δεν χρηματοδοτούν νέα projects, το χρηματοδοτικό σχήμα που «επιτρέπει» ένας franchisor στους franchisees του θα πρέπει να είναι  ιδιαίτερα «σφικτό», αλλιώς κινδυνεύει να δημιουργηθούν προβλήματα ρευστότητας για τον ίδιο, ιδιαίτερα στο χώρο του retail θα πρέπει να συνεκτιμηθεί  πλέον και η αυξημένη περίοδος για την επίτευξη του νεκρού σημείου.

Μια από τις παθογένειες του franchising  στην ελληνική αγορά και μάλιστα  συνήθης κάκιστη πρακτική ορισμένων franchisor είναι να υποεκτιμούν την αρχική επένδυση και το αναγκαίο κεφάλαιο κίνησης για να προσελκύουν μεγαλύτερο αριθμό franchisees, στηριζόμενοι  στην υπόθεση ότι θα έχουν κάποιο απόθεμα, είτε δικό τους, είτε από κάποιο συγγενή τους για να καλύψουν το όποιο χρηματοδοτικό κενό δημιουργηθεί στο μέλλον. Αποτέλεσμα ο υψηλός βαθμός θνησιμότητας, οι απώλειες πολύτιμων πόρων  από κάποιους franchisees,  που αναγκάζονται να πωλούν την επιχείρηση τους από τους πρώτους μήνες λειτουργίας. Απαιτείται επομένως ιδιαίτερη προσοχή και προσεκτικός σχεδιασμός στον τομέα αυτό και προσαρμογή του επιχειρηματικού σχεδίου κάθε franchisee ανάλογα τις προσωπικές ανάγκες και την περιοχή που απευθύνεται. Η ευθύνη του franchisor και των συμβούλων είναι σημαντική.

Επόμενο άρθρο»

«Προηγούμενο άρθρο

Προσθέστε το σχόλιό σας