Teaser_howtofranchise_c

Το franchising είχε μια έντονα αυξητική πορεία την δεκαετία 1998 – 2008  στην Ελλάδα, ενώ κατά την τελευταία τριετία παρουσιάζει μια «μικρή» σχετικά κάμψη, που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί με ό,τι συμβαίνει στις ανεξάρτητες επιχειρήσεις στην Ελληνική οικονομία. Το franchising είναι πλέον παρόν σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς, όχι μόνο στους τομείς της εστίασης, του retail και των υπηρεσιών, όπως όταν ξεκίνησε. Καλύπτει σχεδόν το σύνολο της αγοράς. Με πολλές γνωστές εταιρείες να έχουν επιτυχημένα δίκτυα franchise, μπορεί να σας συναρπάζει η ιδέα να εμπλακείτε και εσείς με το franchise. Ιδιαίτερα τώρα, στην περίοδο της κρίσης όπου οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν αναζητώντας διέξοδο και εργαλεία αποτελεσματικής ανάπτυξης.

Θα μπορούσε να είναι ο ιδανικός τρόπος για να επεκτείνετε την επιχείρησή σας, χωρίς τις τεράστιες επενδύσεις κεφαλαίου που απαιτούνται για τη δημιουργία μιας πλήρως ελεγχόμενης επιχείρησης που είναι στην δικαιοδοσία σας.

Ως franchisor, χορηγείτε την άδεια σε τρίτους (franchisees), που θα δραστηριοποιηθούν είτε σε ένα σημείο, είτε σε μια περιοχή, είτε σε έναν κλάδο ή σε κάποιο συγκεκριμένο κοινό, να πωλούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας και να προβαίνουν σε εμπορικές συναλλαγές χρησιμοποιώντας την εμπορική σας  επωνυμία καθώς και τα εμπορικά σήματα σας για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

Οι franchisees έχουν τη δική τους ανεξάρτητη επιχείρηση, οπότε μπορείτε να προσδοκάτε ότι θα έχουν περισσότερα κίνητρα για να μεγιστοποιήσουν τις πωλήσεις από ότι οι κάποιοι υπάλληλοι. Ωστόσο, μπορείτε να καθορίσετε ακριβώς πώς ο franchisee σας θα πρέπει να διευθύνει την επιχείρησή του, ώστε να βρίσκεται σε  πλήρη  συμμόρφωση με τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησής σας, με τους κανόνες, τις διαδικασίες και τις μεθόδους που έχετε καθορίσει.

Στο ξεκίνημα της λειτουργίας του δικτύου franchise σας, είναι βέβαιο ότι θα εμπλακείτε σε σημαντικές δαπάνες. Όταν όμως φτάσετε στο στάδιο στο οποίο θα αναπτύσσεστε και θα επιλέγετε τους franchisees σας, εκείνοι θα σας καταβάλλουν initial fees και με την πάροδο του χρόνου τα έσοδα αυτά  θα αντισταθμίσουν τα έξοδα της αρχικής επένδυσης. Όταν οι franchisees θα ξεκινήσουν τη λειτουργία της επιχείρησής τους, θα λαμβάνετε σε τακτική βάση royalties,  χρεώνοντας τους για τις παροχές υπηρεσιών μάνατζμεντ καθώς και για το brand name που τους παρέχετε. Παράλληλα, θα έχετε δομήσει μια σειρά από άλλα κέντρα κέρδους που θα χρηματοδοτούν τις υπηρεσίες υποστήριξης του συστήματος, ενώ ταυτόχρονα θα συμβάλλουν  στην κερδοφορία αλλά και στη δημιουργία υπεραξιών.

Οι δυο όψεις του νομίσματος

Με μια  πρώτη ματιά, μπορεί να φαίνεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, το franchising πράγματι έχει και τη σκοτεινή πλευρά του.  Η ανάπτυξη ενός πετυχημένου δικτύου  franchise απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό, επενδύσεις, χρόνο, δέσμευση, συνεχή παρακολούθηση. Επίσης απαιτεί καθοδήγηση  από επαγγελματίες, όπως είναι οι εξειδικευμένες εταιρίες σύμβουλων franchise, έναν εξειδικευμένο νομικό σε θέματα franchise και φυσικά έναν έμπειρο project manager, που θα συντονίζει το έργο και τις επιμέρους αναγκαίες δράσεις που θα απαιτηθούν κατά την προπαρασκευαστική περίοδο.

Στην Ευρώπη και στις Η.Π.Α. οι τράπεζες ενδιαφέρονται για την προσέλκυση των επιχειρήσεων franchise. Αναγνωρίζουν ότι η χορήγηση δανείων σε έναν franchisee είναι λιγότερο επικίνδυνη από τη χορήγηση δανείων σε κάποιον που αρχίζει μια επιχείρηση εξ ολοκλήρου δική του. Αυτό, όμως, ισχύει διεθνώς  μόνο για τα καλά οργανωμένα  και υγιή  franchise και δυστυχώς δεν είναι τέτοια κάθε επιχείρηση που αυτοαποκαλείται franchise. Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ανάλογα προγράμματα, οι ελληνικές τράπεζες ακόμα και στο  παρελθόν ήταν ιδιαίτερα επιφυλακτικές, πόσο μάλλον τώρα όπου όλες οι επιχειρήσεις ασφυκτιούν  και οι τράπεζες έχουν περιορίσει σχεδόν απόλυτα τις νέες χρηματοδοτήσεις.

Αυτό που θα πρέπει να γίνει σαφές είναι ότι το  franchising δεν είναι ο δρόμος της σωτηρίας για μια προβληματική επιχείρηση. Ακόμη και όταν οργανώνεται σωστά από μια επιτυχημένη επιχείρηση μπορεί να χρειαστούν ένα έως δύο χρόνια  για να επιτευχθούν  θετικές ταμειακές ροές και σημαντικά κέρδη. Απαιτούνται πόροι, ξεκάθαρη στρατηγική και δέσμευση  σε μεσοπρόθεσμα αποτελέσματα.

Αυτό το άρθρο προσφέρει μια σύντομη επισκόπηση των πτυχών που μια επιχείρηση θα πρέπει να εξετάσει όταν αποφασίζει να διερευνήσει την επέκταση με  franchising. Αυτό που έχουμε τονίσει  και στο παρελθόν είναι ότι δεν είναι πάντα η βέλτιστη στρατηγική  ανάπτυξης το franchising. Το αντίθετο. Είναι η βέλτιστη, όταν εξυπηρετεί συγκεκριμένη στρατηγική, συγκεκριμένη εταιρεία, στην κατάλληλη συγκυρία. Δεν είναι το μοναδικό μοντέλο. Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε σε πολυκάναλες στρατηγικές, είτε σε υβριδικά σχήματα. Σε κάθε περίπτωση όμως το franchising είναι μια μέθοδος που αξίζει να διερευνηθεί ως ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο ανάπτυξης και δημιουργίας πλούτου.

Επόμενο άρθρο»

«Προηγούμενο άρθρο

Προσθέστε το σχόλιό σας