Teaser_cafe7

Μια αγορά σε άνοδο, που έχει αναδειχθεί σε κυρίαρχο του κλάδου της εστίασης. Κοινό και επενδυτές -πιστοί οπαδοί της- την κατατάσσουν στην πρώτη θέση των προτιμήσεών τους. Καταναλωτική συνήθεια αναλλοίωτη στο χρόνο, επιχειρηματική πρόταση που ανέκαθεν προκαλούσε το ενδιαφέρον και τώρα φαίνεται να κρατάει τα σκήπτρα στις προτιμήσεις των υποψήφιων επενδυτών - franchisees. Η αγορά του café δεν είναι απλά μόδα, αλλά ένα διαχρονικό πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας. Γιατί Ελλάδα και καφές πάνε μαζί…

Τι πιο σύνηθες και θεωρητικά «ασφαλές» για την Ελλάδα της κρίσης; Η επένδυση όχι σε μια τάση, αλλά σε μια καθημερινή συνήθεια των καταναλωτών.  

Είναι όμως έτσι;  Ο καφές αποτελεί όντως αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας και αποτελεί μια από τις πιο σταθερές καταναλωτικές κατηγορίες, χωρίς ιδιαίτερες διακυμάνσεις. Επενδύοντας σε μια τέτοια αγορά ξέρεις πάντα ότι οι καταναλωτές θα αναζητούν το ίδιο το προϊόν… όμως πρέπει να αναζητούν το δικό σου προϊόν!

Το βέβαιο είναι πάντως, πως καφετέριες, καφενεία, μικρά καφέ αποτελούν διαχρονικά εξαιρετικά δημοφιλείς προορισμούς για τη χώρα μας με πολλαπλές χρήσεις. Σημείο συνάντησης, κοινωνικοποίησης, διαλόγου, ένταξης και ταύτισης.  Αυτή η τάση δεν έχει αλλάξει παρά την οικονομική κρίση –ή ίσως και να έχει ενταθεί εξαιτίας των σημερινών συνθηκών.

Πρωταθλητές στο franchising

Οι επώνυμες αλυσίδες café αποτελούν μια αγορά η οποία διαρκώς αναπτύσσεται. Τα τελευταία χρόνια, τα δίκτυα καταστημάτων αλυσίδων διαρκώς ισχυροποιούνται, κυρίως μέσω της μεθόδου franchising με τις πωλήσεις των σημαντικότερων παικτών του χώρου να εμφανίζονται αυξημένες κατά 13%. Στις πωλήσεις αυτές ποσοστό περίπου 50% προέρχεται από τον καφέ.
Άλλωστε, αυτό μαρτυρούν και τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας του FRANCHISE SUCCESS για το ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2014. Από το σύνολο των 1896 καταστημάτων στον κλάδο της εστίασης που αναπτύσσονται μέσω του θεσμού της δικαιόχρησης, τα 1406 δραστηριοποιούνται στην αγορά του café & των snack, ποσοστό που αγγίζει το 75%!

292 νέα σημεία στην εν λόγω αγορά μέσα στο 2013 και ορισμένες αλυσίδες διαγράφουν το δικό τους success story εν μέσω κρίσης. Πρωταθλητής την περσινή χρονιά αναδείχθηκε αλυσίδα Coffee Island, που είδε τον αριθμό των καταστημάτων της να εκτοξεύεται στα 184 (157 στην Ελλάδα & 27 στο εξωτερικό), ενώ ακολουθεί στη δεύτερη θέση το φαινόμενο «Μikel» με 94 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο. Και γιατί φαινόμενο; Εύκολο να το διαπιστώσει κανείς αν παρατηρήσει την ταχύτητα που «ξεφυτρώνουν» τα καταστήματα Mikel το ένα μετά το άλλο… Μόλις το 2008 εμφανίστηκε το πρώτο «Μikel» στην πόλη της Λάρισας και μέσα σε μόλις 3 χρόνια, 6 café της αλυσίδας είχαν εδραιωθεί στην τοπική αγορά.Το στίγμα σαφές. «Καλά χαρμάνια, φρέσκιες συνταγές, άψογο σέρβις», όπως έχει αναφέρει χαρακτηριστικά ο ίδιος ο κ. Λευτέρης Κυριακάκης, ιδιοκτήτης των  Mikel σε παλαιότερη δήλωσή του. Η φήμη του «μικελό-καφέ» είχε ήδη εξαπλωθεί εκτός Λάρισας και η αλυσίδα εγκαινίασε νέα καταστήματα και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Ώσπου, το 2013 ήρθε στην πρωτεύουσα και σε λιγότερο από ένα χρόνο 27 καταστήματα στην Αθήνα σερβίρουν τον πασίγνωστο καφέ! Και μην ξεχνάμε ότι όλο αυτό συνέβη στην Ελλάδα της ύφεσης, αποτελώντας ένα ζωντανό παράδειγμα που αποδεικνύετε  την ελκυστικότητα  του κλάδου.
Ωστόσο, στην πρώτη θέση παραμένει ο Γρηγόρης με 238 ομώνυμα καταστήματα, ο οποίος φάνηκε να πιάνει από «νωρίς» το σφυγμό της εποχής, στήνοντας τη δική του γωνιά coffeeright. Παράλληλα, εμπλούτισε την προϊόντική του γκάμα, δημιούργησε μια ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική, επένδυσε στην εξυπηρέτηση του πελάτη  και κατάφερε να έχει ισχυρή παρουσία στην αγορά!

Μπορεί λοιπόν η αγορά του καφέ να παραμένει ζωντανή, παρά τις δυσχερείς οικονομικές συνθήκες, ωστόσο η ανατροπή των ισορροπιών που επέφερε η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος και που οδήγησε σε νέες καταναλωτικές συνήθειες και πρότυπα, δεν άφησε «εκτός» τις αλυσίδες café και την ευρύτερη αγορά.

Ένας προσεκτικός παρατηρητής  θα διαπιστώσει ότι και στο χώρο αυτό,  η θνησιμότητα των νέων επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα υψηλή, ειδικά για τις μικρές ανεξάρτητες επιχειρήσεις που ξεφύτρωσαν σε κάθε περιοχή, σε κάθε γειτονία, σε κάθε πλατεία. Πολλοί κατά ανάγκη επιχειρηματίες  εισήλθαν στο χώρο πιστεύοντας ότι εδώ θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν θέση εργασίας, ένα μέλλον για αυτούς και την οικογένειά τους.

Και ενώ παλιοί και νέοι παίχτες συναγωνίζονται για μια θέση στην καθημερινότητα του σύγχρονου καταναλωτή, στο «τερέν» πρωταγωνιστούν πλέον και αλυσίδες που προσέθεσαν περισσότερο ενεργά το τελευταίο χρονικό διάστημα τον καφέ στο προϊοντικό τους μίγμα.

Δεν είναι όμως μόνο αυτό!
Στα νέα καταναλωτικά πρότυπα που δημιουργούνται η στάση για έναν καφέ, πολλές φορές μαζί με ένα σνακ, η παρέα γύρω από ένα τραπεζάκι που χαλαρώνει με τον καφέ της ή η έξοδος το βράδυ για ποτό -ίσως και ένα ελαφρύ δείπνο-  δημιουργεί μια νέα κατηγορία καταστημάτων που ξεπερνά τους μέχρι τώρα διαχωρισμούς ανά κλάδο στην εστίαση. Επίσης, η έντονη στροφή των καταναλωτών στο «γρήγορο» καφέ έχει προσθέσει μια ακόμα κατηγορία, τα λεγόμενα "fast moving coffee bars".  Η συγκεκριμένη κατηγορία λόγω των συμπληρωματικών εδεσμάτων τα οποία προσφέρει πέραν του καφέ -κέικ, μπισκότα, σάντουιτς, τοστ, σαλάτες και άλλα μικρά γεύματα κατάλληλα για γρήγορη κατανάλωση- ανταγωνίζεται έμμεσα τις αλυσίδες fast food.

O ανταγωνισμός λοιπόν έχει ενταθεί, αυτό είναι γεγονός. Πώς μπορούν οι αλυσίδες να κυριαρχήσουν;

Τι πρέπει να προσέξουν και πώς να διαφοροποιηθούν;

Ας κοιτάξουμε λοιπόν μέσα από μεγεθυντικό φακό αυτή την κατηγορία που τόσο έχει τραβήξει τα φώτα πάνω της…

Ρεπορταζ Πολυχώροι café & franchising”, FRANCHISE SUCCESS-τεύχος 53-

 

Συμμετέχουν:

Διονύσης Τσιριγώτης,  Πρόεδρος των δικτύων Η Βελανιδιά - PITARIA

Ευγενία Τσαμκόσογλου, Υπεύθυνη ανάπτυξης νέων σημείων ΒΕΝΕΤΗ

Λουκάς Μπολέτσης, Συνιδρυτής των GAZI COLLEGE

Δήμητρα Τσακαλίδου, Δ/ντρια Ανάπτυξης του Ομίλου Εστίασης Γρηγόρης

Σάκης Γουτκίδης, Συνιδρυτής & συνιδιοκτήτης των Sicily Café

Νίκος Παπαλέξης, Υπεύθυνος Marketing της Bruno Coffee Stores

Μιχάλης Καμβύσης, Υπεύθυνος Ανάπτυξης της Coffee Island

Ζωή Χαβιάρα, Marketing Manager της Coffeeway

Χρήστος Κουτρουλιάς, Marketing Director τουομίλου Palmie Bistro

Στράτος Βερβέρης, Υπεύθυνος Ανάπτυξης της Λεμόνι grill house

 


Επόμενο άρθρο»

«Προηγούμενο άρθρο

Προσθέστε το σχόλιό σας