Tο 2013 βιώσαμε μια χρονιά στασιμότητας στην αγορά του franchising, ή μάλλον για να μιλήσουμε με περισσότερη ακρίβεια, μια χρονιά στην οποία συνεχίστηκε η μείωση των μονάδων που ανήκουν σε αλυσίδες.  Χαρακτηριστικά της η μείωση του αριθμού και των νέων σημείων/franchise, και η μείωση του αριθμού  καταστημάτων των δικτύων franchise στο σύνολο σχεδόν των κλάδων καθώς και η αποτυχία (πλην ελαχίστων περιπτώσεων) ανάπτυξης νέων αλυσίδων. (http://www.franchiseblog.gr/?p=2204)

Τα παραπάνω συγκαταλέγονται στα συμπεράσματα της Ετήσιας Έρευνας για την πορεία του Franchising στην Ελληνική αγορά κατά τη διετία 2012 - 2013 την οποία πραγματοποίησε για 16η χρονιά το εξειδικευμένο σε θέματα Franchise και Retail κλαδικό περιοδικό FRANCHISE SUCCESS σε συνεργασία με τους συμβούλους franchise της εταιρείας THE FRANCHISE CO.

Συνοπτικά, κύρια αίτια της πτωτικής πορείας παραμένουν η αρνητική επίδραση του πολιτικοοικονομικού περιβάλλοντος, η ανυπαρξία εργαλείων χρηματοδότησης και η γενικότερη ασφυξία σε επίπεδο ρευστότητας, η αδυναμία προσαρμογής της πλειονότητας των συστημάτων franchise στα νέα καταναλωτικά πρότυπα -νέες καταναλωτικές συνήθειες και συμπεριφορές, η αναποτελεσματικότητα προσέγγισης των νέων κατηγοριών franchise και τέλος η χαμηλή αξιοπιστία του θεσμού ως εργαλείο ανάπτυξης.

Το πλήθος του δείγματος της «Έρευνας Franchising 2013» αποτελείται από 465 αλυσίδες που αντιστοιχούν σε 13.818 σημεία πώλησης σε ολόκληρη την Ελλάδα. Οι αλυσίδες καλύπτουν πληθώρα κλάδων (εκπαίδευση, ένδυση, εστίαση, λιανική, οικιακός εξοπλισμός, προσωπική φροντίδα, τρόφιμα - ποτά και υπηρεσίες), επιβεβαιώνοντας ότι το franchising αποτελεί εργαλείο ανάπτυξης και προόδου -υπό προϋποθέσεις - για το σύνολο της αγοράς.

Για ακόμη μια χρονιά, οι αλυσίδες franchise φαίνεται να «αντέχουν» περισσότερο, τόσο έναντι του ανταγωνισμού όσο και της κρίσης που βιώνουμε, συγκριτικά με τα ανεξάρτητα σημεία, οφείλουμε όμως να αναγνωρίσουμε ότι έχουν επηρεαστεί  σημαντικά. Πιο συγκεκριμένα, το 2013 υπήρξε υποχώρηση κατά 2,28% των συνολικών (franchise και εταιρικών) σημείων, έναντι 7,03% του 2012. Ειδικότερα, στο χώρο των franchise σημείων παρατηρείται μείωση του βαθμού συρρίκνωσης, όπου το 2013 διαμορφώνεται στο ποσοστό του -3,7% έναντι του -9,4% του 2012.

Βασική διαπίστωση για το 2013 είναι οι τάσεις σταθεροποίησης (κυρίως το δεύτερο εξάμηνο) συνολικά στην αγορά, ενώ σε επιλεγμένους κλάδους, όπως σ’ αυτόν της εστίασης και μάλιστα σε συγκεκριμένες υποκατηγορίες της, υπήρξε σημαντική ανάπτυξη. Για συνεχόμενη χρονιά, οι βασικές κινήσεις που πραγματοποίησαν οι αλυσίδες το 2013 ήταν η δημιουργία ή η μετακίνηση εταιρικών καταστημάτων σε κεντρικές αγορές και σε υψηλότερης εμπορικότητας περιοχές, η εξαγορά franchise καταστημάτων από franchisees με ταυτόχρονη εφαρμογή προγραμμάτων refranchising, καθώς και η ανάπτυξη νέων εμπορικών σημείων σε κλειστές αγορές. (http://www.franchiseblog.gr/?p=2218)

Τα πρώτα δείγματα του 2014 δείχνουν ότι η αγορά μάλλον αρχίζει και σταθεροποιείται σε επίπεδο μεγεθών, χωρίς όμως να μεταβάλλονται τα παθογενή χαρακτηριστικά. Σημαντικά στοιχεία που καθορίζουν τη νέα περίοδο αναδεικνύονται η προσεκτικότερη επιλογή εκ μέρους των υποψήφιων franchisees αλλά και η αναδιοργάνωση και προσαρμογή των υφιστάμενων δικτύων στη νέα πραγματικότητα, καθώς και η βελτίωση του βαθμού προετοιμασίας και δημιουργίας υποδομών των νέων δικτύων, που επιλέγουν το franchising ως μοντέλο ανάπτυξης του δικτύου τους.

Επιπρόσθετα, για το 2014 αναμένεται να εμφανιστούν νέα δίκτυα στο χώρο της εστίασης όλων των κατηγοριών. Σε μια έντονα κατακερματισμένη αγορά, concepts που αναπτύσσονται με έντονους ρυθμούς και με τις παθογένειες που άρχισαν ήδη να παρουσιάζουν, θα προκαλέσουν νέους παίχτες το χώρο, θα ενταθεί ακόμα περισσότερο ο ανταγωνισμός ενώ θα μειωθεί το μερίδιο των ανεξάρτητων καταστημάτων -νέα συμπίεση τιμών και αποδοτικότητας- με αποτέλεσμα να υπάρξουν και φαινόμενα συρρίκνωσης ή εξορθολογισμού δικτύων.

Νέα μοντέλα λιανικής, νέα retail concept, κυρίως εξειδικευμένων καταστημάτων, αναμένονται να εμφανιστούν με ιδιαίτερη επιτυχία στην αγορά. Χαρακτηριστικός ο συνδυασμός υπηρεσιών και λιανικών πωλήσεων στα πλαίσια πολυκάναλης ανάπτυξης. Ο ρόλος των δικτύων τεχνολογίας θα αποδειχθεί καθοριστικός για τη βιωσιμότητα της κατηγορίας. Νέοι κλάδοι θα αναπτυχθούν, όπως η υγεία και η ευεξία, τόσο σε επίπεδο retail πωλήσεων μέσω φυσικού καταστήματος ή e-shop, όσο και παροχής υπηρεσιών. Ο συνδυασμός αυτός θα είναι και το χαρακτηριστικό γνώρισμα  της κατηγορίας. Επίσης και εξειδικευμένα καταστήματα που απευθύνονται σε συγκεκριμένες κοινότητες, προφέροντας στους επενδυτές και αξία και αξίες. (Value and Values).

Τέλος, κατά τη διάρκεια του 2014 θα παγιοποιηθούν στοιχεία, χαρακτηριστικά, πρακτικές που θα κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια. Η αγορά αλλάζει, αναπτύσσεται και απαιτεί δίκτυα, ηγεσίες ανοικτές στις προκλήσεις και στις νέες ευκαιρίες.

H Έρευνα για την πορεία του Franchising στην Ελληνική αγορά διεξάγεται, ανελλιπώς κάθε χρόνο από το 2000, από το περιοδικό FRANCHISE SUCCESS σε συνεργασία με τους συμβούλους franchise της εταιρείας THE FRANCHISE CO., έχοντας ως σκοπό τη συγκριτική καταγραφή της μεταβολής του Franchising στην ελληνική αγορά, αποτυπώνοντας τις τάσεις τόσο σε απόλυτες τιμές σημείων πώλησης, όσο και σε ποσοστά στο σύνολο αλλά και ανά κλάδο.

Διαβάστε τα πλήρη αποτελέσματα της «Έρευνας Franchising 2013» ακολουθώντας το παρακάτω link:

http://www.franchise-success.gr/emagazine/ereuna_franchise_2014/index.html

Προσθέστε το σχόλιο σας